تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار | چه عواملی باعث این تفاوت می‌شود؟

تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار | چه عواملی باعث این تفاوت می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 5 دقیقه

هر کالایی بعد از عرضه در بازار قیمت بیشتری نسبت به قیمت کارخانه خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار را بررسی کنیم.

بیایید پروسه تولید و عرضه میلگرد را بررسی کنیم. میلگردی که در این کارخانه تولید می‌شود با استفاده از وسیله نقلیه (کامیون، تریلی و...) به انبار ارسال می‌گردد. در این مرحله هزینه حمل بار روی قیمت میلگرد اضافه خواهد شد.

 بعد از تخلیه در انبار، آهن‌فروش با چند درصد بیشتر از قیمتی که میلگرد را خریده است به مشتریانش خواهد فروخت. با این وجود طبیعی است که قیمت میلگرد کارخانه با بازار تفاوت داشته باشد.

تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار به چند علت ربط دارد. همه این عوامل باعث می‌شود تا قیمت بازار آهن از کارخانه بیشتر باشد. در ادامه 6 علتی که باعث تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار می‌شود را بررسی خواهیم کرد؛ اما قبل از آن بهتر است راجع‌به بازار آهن و کارخانه میلگرد بیشتر صبحت کنیم.

تفاوت بازار آهن و کارخانه

همان طور که می‌دانید خرید میلگرد یا از کارخانه انجام می‌شود یا از بازار آهن یا از بورس کالا. خرید میلگرد از بورس کالا را در این مقاله بررسی نخواهیم کرد؛ اما برای آشنایی بیشتر می‌توانید روی لینک مقاله کلیک کرده و آن را مطالعه کنید.

خرید از کارخانه میلگرد به این معنی است که خریدار یا مصرف‌کننده به‌طور مستقیم با عاملیت فروش کارخانه ارتباط برقرار کرده و حجم میلگرد خود را سفارش می‌دهد.

خرید میلگرد از درب کارخانه براساس رعایت برخی شرایط انجام‌پذیر است همچنین در این نوع خرید محدودیت‌هایی وجود دارد. بنابراین امکان اینکه شرایط خرید از کارخانه میلگرد را نداشته باشید، وجود دارد.

بخوانید: با صفر تا صد خرید میلگرد از کارخانه آشنا شوید

اما بازار آهن. خرید میلگرد از بازار، خریدی است که مصرف‌کننده به بازار آهن‌آلات شهر خود یا انبار آهن‌هایی که می‌شناسد مراجعه کرده و میلگرد مورد نیاز خود را سفارش می‌دهد. در سفارش از انبار، خریدار با کارخانه طرف‌حساب نیست و پشتیبانی و کنترل کیفی محصول با فروشنده یا انباردار خواهد بود.

این نوع خرید با تحویل سریع همراه است اما قیمت میلگرد بازار آهن با کارخانه متفاوت خواهد بود. بازار آهن اکثر شهرها تشکیل یافته از چندین مغازه آهن‌فروشی و انبارهای آهن‌آلات است و معمولا در خارج از محدوده شهری تاسیس می‌شود.

عواملی که باعث افزایش قیمت بازار می‌شود؟

تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار باعث شده است تا مصرف‌کنندگان نتوانند در خرید میلگرد، تصمیم درست بگیرند. در زیر چند عامل مهمی که باعث می‌شود قیمت میلگردِ بازار با قیمت میلگرد کارخانه متفاوت باشد را بررسی کرده‌ایم.

هزینه حمل‌ونقل

هزینه حمل‌ونقل روی خود قیمت میلگرد فروخته شده تاثیر ندارد؛ اما در صدور فاکتور نهایی، این هزینه اعمال می‌شود. بنابراین هزینه نهایی که خریدار باید پرداخت کند بیشتر خواهد بود.

در واقع میلگرد فولادی، ابتدا از دپوی کارخانه به انبار آهن ارسال می‌شود سپس در هر ارسال از انبار به محل پروژه، هزینه دیگری باید پرداخت شود. در مجموع هر دو هزینه ارسال، باعث بیشتر شدن قیمت میگرد می‌شود.

9 درصد مالیات بر ارزش افزوده

هر کالایی که تولید می‌شود در هر مرحله از پروسه تولید، ارزشی به آن محصول اضافه می‌شود که به دنبال آن قیمت محصول را بیشتر می‌کند. به این افزایش قیمت در هر مرحله از پروسه تولید تا رسیدن به دست خریدار، ارزش افزوده گفته می‌شود.

مالیات ارزش افزوده آهن‌آلات مانند مالیات بیشتر کالاها، 9 درصد است. این مالیات به تعداد مراحلی که طول می‌کشد تا به دست مشتری برسد اضافه خواهد شد؛ بنابراین اگر خرید از انبار، آخرین مرحله باشد هزینه‌ای هم برای این مرحله تعلق خواهد گرفت.

هزینه انبار و نگهداری

از اصلی‌ترین مواردی که بر قیمت میلگرد انبار تاثیر دارد، هزینه انبارداری است. نگهداری از میلگرد در انبار هزینه دارد. درست انبار کردن میلگرد، محافظت از میلگرد در برابر باران و رطوبت و جداکردن مقاطع از هم قطعا هزینه خواهد داشت. تمامی این عملیات در هزینه نهایی کالا تاثیرگذار است.

تغییرات لحظه‌ای قیمت آهن

اگر فقط چندبار قیمت‌های بازار آهن را رصد کرده باشید حتما متوجه تعداد زیاد نوسانات در این بازار شده‌اید. قیمت میلگرد و آهن بر اساس عوامل مختلف تغییرات زیادی دارد و دچار کاهش و افزایش می‌شود. تغییرات لحظه‌ای قیمت آهن و افزایش آن، یکی از دلایل تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار است.

کمبود برخی مقاطع در بازار

گاها برخی مقاطع به علت عدم تولید کارخانه یا قطع خط تولید آن، در بازار آهن پیدا نمی‌شوند. در این صورت انبارهایی که در موجودی خود این مقاطع را دارند با قیمت بیشتری به خریدار می‌فروشند. حتی گاها قیمتی خارج از عرف بازار روی میلگرد گذاشته می‌شود.

افزایش تقاضا

افزایش تقاضای یک محصول با افزایش قیمت آن رابطه مستقیم دارد. هر موقع در بازار آهن، درخواست برای کالایی بیشتر شود، قیمت آن محصول افزایش خواهد داشت. با افزایش تقاضا و افزایشی شدن قیمت، کنترل قیمت‌ها سخت‌تر شده و انباردارها با قیمت بیشتری میلگرد را عرضه خواهند کرد.

تصویر میلگرد آجدار فولادی

چگونه قیمت میلگرد کارخانه را با قیمت انبار مقایسه کنیم؟

برای اینکه قیمت میلگرد کارخانه را با قیمت میلگرد بازار مقایسه کنید، یک راهکار درست برایتان داریم. شما با اطلاع از قیمت روز کارخانه و مقایسه آن با قیمت بازار آهن می‌توانید اختلاف قیمت را برآورد کنید؛ همچنین می‌توانید با در نظر گرفتن تمام شرایط، یکی از روش‌های خرید را انتخاب نمایید.

برای بررسی قیمت روز کارخانه به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید و در قسمت قیمت میلگرد، نرخ روز میلگرد را بررسی کنید (برای این کار می‌توانید روی لینک کلیک کرده و مستقیما وارد صفحه قیمت میلگرد شوید).

https://asreahan.com/rebar

در ادامه برای اینکه قیمت انبار را مشاهده کنید باید به گروه تلگرام عصرآهن وارد شوید. برای راحتی مخاطبان، در این گروه قیمت روز انبار میلگرد را قرار می‌دهیم تا بتوانید قبل از خرید بررسی‌های لازم را انجام دهید.

لینک ورود به کانال تلگرامی قیمت انبار:

https://t.me/asreahan_anbar

جمع‌بندی

ما در این مقاله تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار را از بعدهای مختلف بررسی کردیم؛ اینکه چه عواملی باعث افزایش قیمت در بازار شده است. اگر مورد دیگری می‌دانید حتما در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

برای استعلام قیمت میلگرد کارخانه و انبار می‌توانید از طریق شماره 0414180 تماس بگیرید.

۱۷۴۶۳
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱