جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت فولاد شد

جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت فولاد شد

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 1 دقیقه

می‌توان گفت جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد جهان تاثیر قابل توجهی گذاشته است و بیشترین اثر آن در بخش تامین و قیمت کالاها مشاهده می‌شود. این درگیری دخالت‌هایی در صنعت فولاد داشته که به دنبال آن به افزایش قیمت آهن و فولاد در جهان منجر شده است.

اقتصاد جهانی پس از ضربه خوردن از جنگ روسیه و اوکراین در مسیر غیر قابل پیشی بینی شده‌ای قرار گرفت. به طوریکه کشورهای واردکننده که به منابع تامین‌کننده انرژی و مواد اولیه وابسته هستند از افزایش قیمت، دچار مشکلات جدی شده‌اند.

روسیه و اوکراین جزو کشورهایی هستند که در تامین مواد خام اولیه فولادسازی در جهان نقش پررنگی ارائه می‌دهند. علاوه‌بر این روسیه در رده پنجم و اوکراین در رده دوازدهم فولادسازان دنیا قرار دارد و به راحتی می‌توان گفت حدود 10 درصد از تجارت جهان فولاد را به خود اختصاص می‌دهند.

با رخ دادن جنگ روسیه و اوکراین، طبیعی است که در تولید فولاد کشور اوکراین مشکلاتی به وجود بیاید و خط تولید مقاطع آهنی مختل شود. اختلال ایجاد شده در یکی از کشورهای تامین‌کننده فولاد در جهان باعث افزایش جهانی قیمت آهن آلات شده است.

همچنین کشورهایی نظیر هند که برای تولید محصولات فولادی خود از مواد خام وارداتی استفاده می‌کند با مشکل جدی مواجه شده است. کشور هند 85 درصد از نیاز زغال سنگ ِکک سازی خود را از طریق واردات تامین می کند بنابراین این جنگ زمینه‌ساز ایجاد مشکل در تولید مقاطع فولادی هند نیز است.

به روایتی جنگ روسیه و اوکراین منجر به کاهش تجارت مواد خام شده و همزمان که میزان صادرات از این کشورها حدود 15 درصد کمتر شده کشورهای وارد کننده نیز با کاهش تولید مواجه شده‌اند.

پیش بینی می‌شود این مناقشه ادامه‌دار، فشارهای بیشتری بر بازار آهن آلات وارد کند و قیمت فولاد را با افزایش بیشتری روبرو سازد. تحریم‌های وارده بر کشور روسیه از دیگر دلایلی می‌باشد که موجب اختلال بازار جهانی آهن شده است.

بخوانید: لیست 7 کشور دارای بیشترین ذخایر معادن آهن در جهان

با بررسی تحلیل‌های ارائه شده در راستای قیمت‌های جهانی، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت SteelMint روز سه شنبه به PTI گفت: قیمت‌ها در بازار بین المللی حدود 135 دلار در هر تن افزایش یافته است و از زمانی که درگیری در هفته آخر فوریه آغاز شد، در حال افزایش می‌باشد.

درحالی که پیش بینی می‌شد در سال 2022 معاملات و تولید فولاد بهبود یابد، جنگ روسیه و اوکراین تمام پیش بینی‌ها را تغییر داد.

۲۷۵۶۶
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱