بررسی رابطه تقاضا با قیمت آهن آلات | تحلیل بازار آهن سال 1400

بررسی رابطه تقاضا با قیمت آهن آلات | تحلیل بازار آهن سال 1400

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: امروز
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در بازار آهن، تقاضا از جمله دلایلی می‌باشد که ممکن است بر نحوه قیمت گذاری تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد و یا می‌توان گفت قیمت میلگرد و تیرآهن به میزان تقاضای این محصولات بستگی دارد. قصد داریم با آنالیز میزان تقاضا و قیمت آهن در بازار رابطه تقاضا با قیمت آهن آلات را بررسی کنیم.

در این تحلیل، میزان عرضه ثابت فرض شده و تاثیر تقاضا و قیمت توأمان بررسی خواهد شد. برای شناخت بهتر عملکرد بازار و رفتار مصرف‌کننده از نمودار گوگل ترند استفاده شده است. 

چگونه قانون عرضه و تقاضا بر قیمت تاثیر می‌گذارد؟

قانون عرضه و تقاضا یک نظریه اقتصادی است که چگونگی ارتباط عرضه و تقاضا با یکدیگر و تاثیر آن رابطه بر قیمت کالاها و خدمات را توضیح می‌دهد. این یک اصل اقتصادی اساسی است که وقتی عرضه از تقاضا برای یک کالا یا خدمات بیشتر باشد، قیمت‌ کاهش می‌یابد و زمانی که تقاضا از عرضه بیشتر شود، قیمت‌ افزایش می‌یابد.

در این مقاله با فرض ثابت بودن میزان عرضه رابطه تقاضا با قیمت آهن آلات را بررسی خواهیم کرد. همچنین از نتایج سرچ گوگل و نمودارهای تحلیلی برای درک درست مطلب استفاده خواهد شد، پس در ادامه با ما همراه باشید.

زمانی که عرضه ثابت باشد و تقاضا افزایش پیدا کند. می‌توان گفت تقاضای بالا منجر به افزایش قیمت می‌شود و با کاهش تقاضا برای کالا و خدمات، قیمت کاهش خواهد یافت.

مثال زیر را درباره تاثیر تقاضا بر قیمت کالا را در نظر بگیرید: فرض کنید یک شرکت ساخت خودرو لوکس، قیمت مدل خودروی جدید خود را 200 هزار دلار تعیین کرده است. این در حالی است که شرکت سازنده پیش بینی می‌کند تقاضای اولیه ممکن است زیاد باشد.

به دلیل هیاهوی شرکت و ایجاد سر و صدا برای خودرو، اکثر مصرف‌کنندگان حاضر نیستند 200000 دلار برای یک خودرو خرج کنند. در نتیجه فروش مدل جدید به سرعت کاهش می‌یابد و موجب کاهش تقاضا برای خودرو می‌گردد.

شرکت سازنده در پاسخ به این کار قیمت خودرو را به 150 هزار دلار کاهش می‌دهد تا میزان تقاضا برای خودرو را به حد تعادل برساند و در نهایت قیمت خودرو متعادل شود.

با بررسی مثال گفته شده راحت‌تر می‌توانیم به تحلیل رابطه تقاضا با قیمت آهن آلات بپردازیم.

کشش قیمتی آهن آلات

افزایش قیمت معمولا منجر به کاهش تقاضا می‌شود و نیز افزایش تقاضا به طور کلی منجر به کاهش قیمت می‌شود. ولی تقاضای محصولات مختلف به طور متفاوتی به قیمت‌دهی پاسخ می‌دهد، تقاضای برخی از محصولات نسبت به سایرین از حساسیت کمتری برخوردار است.

اقتصاددانان این حساسیت بیان شده را به عنوان کشش قیمتی تقاضا بیان می‌کنند. محصولاتی که از لحاظ قیمت گذاری حساس به تقاضا می‌باشند دارای کشش قیمتی هستند. آهن آلات از جمله کالاهایی است که میزان تقاضا بر قیمت آن تاثیرگذار است.

تاثیر و رابطه تقاضا با قیمت آهن آلات به حدی است که می‌توان میزان تقاضا را یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در نوسانات نرخ آهن به حساب آورد. در تحلیل تغییرات قیمت میلگرد، تیرآهن و دیگر مقاطع آهنی حتما میزان تقاضا را در مقطع زمانی مورد نظر زیر ذره‌بین می‌گذارند. برای بررسی قیمت میلگرد روی لینک کلیک کنید.

عدم کشش قیمت در یک محصول ممکن است به دلیل وجود جایگزین‌های مقرون به صرفه‌تر در بازار باشد یا از نظر مصرف‌کننده آن محصول غیر ضروری باشد. یعنی در صورتی که خریدار و مصرف‌کننده بتواند جایگزینی برای آن محصول پیدا کند افزایش قیمت، تقاضا را کاهش خواهد داد. اما اگر جایگزینی در دسترس نباشد افزایش قیمت بر کاهش تقاضا تاثیری نخواهد داشت.

مقاطع فولادی از جمله مواردی است که جایگزین کم داشته و تقاضا با افزایش قیمت همچنان بالا خواهد بود. بویژه در مواقعی از سال که تقاضا برای خرید آهن آلات زیاد باشد می‌توان گفت افزایش قیمت کالا در بازار صنعت آهن قوی خواهد بود.

با توجه به آنچه گفته شد آیا می‌توان رابطه تقاضا با قیمت آهن آلات را مستقیم معرفی کرد؟ برای رسیدن به جواب این سوال بهتر است به نمودار و آنالیزهای واقعی مراجعه کنیم.

بررسی رابطه تقاضا با قیمت آهن آلات

در این قسمت می‌خواهیم رابطه تقاضا با قیمت آهن آلات را به همراه بررسی نمودارهای به دست آمده از نتایج گوگل تحلیل کنیم. همچنین می‌خواهیم بررسی کنیم تغییر همزمان میزان تقاضا و قیمت، موقت است یا دائم.

نمودار زیر میزان سرچ کلمه "قیمت میلگرد" در یکسال گذشته است. در واقع می‌توان بیان کرد که در سال 1400 زمان اوج و کاهش جست و جوی کاربر برای دسترسی به قیمت میلگرد به شرح زیر است.

نمودار میزان سرچ کلمه "قیمت میلگرد" در گوگل

اگر به نمودار توجه کنید بیشترین موقعیت زمانی که سرچ کلمه " قیمت میلگرد" بیشتر است به ترتیب از بیشترین، شهریور ماه و اردیبهشت ماه می‌باشد.

با بررسی سابقه فروش مجموعه عصرآهن در یکسال گذشته، شاهد افزایش قیمت از اواسط فصل بهار و ادامه آن تا فصل تابستان بوده‌ایم. به طوریکه بیشترین قیمت میلگرد سال 1400 برای شهریور ماه ثبت شده است و نیز بیشترین فروش ثبت شده به این مقاطع زمانی مربوط است.

هرچند نوسانات قیمت آهن آلات متغیر بود و با توجه به شرایط زمانی، شاهد اندکی کاهش نیز بوده‌ایم اما این کاهش و ثابت بودن نرخ آهن موقت بوده و سریعا افزایش قیمت جایگزین آن شده است.

برای درک بهتر نمودار تغییر قیمت میلگرد میانه در سال 1400 را در زیر آورده‌ایم. با مقایسه این دو نمودار می‌خواهیم به نتیجه کلی درباره رابطه تقاضا با قیمت آهن آلات برسیم.

به نمودار و موقعیت زمانی نقطه اوج قیمت میلگرد توجه کنید؛ حدودا از فروردین ماه شیب نمودار قیمت صعودی بود و میزان صعودی بودن آن تا تابستان ادامه داشته است، حتی بیشترین قیمت میلگرد در طول سال 1400 مربوط به اواخر مرداد تا اوایل شهریور است.

نمودار تغییرات قیمت میلگرد میانه

اگر نمودار مربوط به میزان سرچ کلمه قیمت میلگرد در گوگل را به عنوان تقاضای مصرف‌کننده در نظر بگیریم و با نمودار قیمت میلگرد میانه مقایسه کنیم، می‌توان در مورد رابطه تقاضا با قیمت آهن آلات این نتیجه را برداشت کرد؛ با افزایش تقاضا قیمت آهن نیز افزایش پیدا کرده است.

در طول سال افت و خیز زیاد بود حتی در مواقعی از سال با وجود تقاضای کم به دلایل مختلف قیمت آهن صعودی بود اما در کل با افزایش تقاضا قیمت نیز افزایش پیدا کرده است. میزان تقاضا، قیمت میلگرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

لازم به ذکر است شما برای بررسی قیمت روز میلگرد می‌توانید به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید. در وبسایت عصرآهن قیمت روز تولیدکنندگان میلگرد به صورت لحظه‌ای آپدیت می‌شود. بدین ترتیب شما از قیمت و نوسانات نرخ بازار آهن سریعا مطلع خواهید شد.

پیش بینی می‌شود با شروع فصل ساخت و ساز در روزها و ماه‌های جاری شاهد افزایش قیمت آهن باشیم و این امر سبب افزایش میزان خرید شود. همچنین این روند در سال جدید نیز ادامه خواهد یافت و قیمت آهن در سال  1401 بویژه از اردیبهشت ماه رو به افزایش خواهد بود.

بخوانید: راهنمای خرید تیرآهن | معرفی روشی مناسب برای خرید غیرحضوری آهن آلات

جمع بندی

در حالی که عرضه و تقاضا از دلایل تاثیرگذار در بازار آهن آلات هستند ولی تنها عامل اثر بخش در قیمت گذاری نیستند. رابطه تقاضا با قیمت آهن آلات صرفا بخشی از تحلیل قیمت بازار را شامل می‌شود و برای انجام آنالیز و بررسی دقیق‌تر، بهتر است تمامی جوانب را مورد بررسی قرار داد.

در این مقاله سعی بر این بود تا نظارتی کامل بر رابطه تقاضا با قیمت آهن آلات داشته باشیم. مجموعه عصرآهن با تجربه 30 ساله‌ای که در بازار آهن ایران دارد می‌تواند راهنمای مناسبی برای مصرف‌کننده و خریداران مقاطع آهنی باشد.

شما نیز می‌توانید برای بررسی قیمت تیرآهن به وسایت عصرآهن مراجعه کرده و برای خرید انواع مقاطع آهنی و همچنین بررسی قیمت روز آهن با تیم فروش در تماس باشید.

۲۱۸۰۶
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱