تحلیل قیمت آهن در سال 1401

تحلیل قیمت آهن در سال 1401

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۵ آبان ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه

کاهش یا افزایش مداوم در بازار آهن برای مصرف‌کننده و تولیدکننده، چندان جالب نیست. عدم وجود نوسان و التهاب در بازار، خواست هر خریداری است. در این مقاله قصد داریم به تحلیل قیمت آهن با توجه به قیمت جهانی آن بپردازیم. 

تحلیل قیمت سنگ آهن

با گذشت نیمۀ اول از سال 2022، قیمت سنگ آهن - که در تولید فولاد استفاده می‌شود- کاهش پیدا کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل آن، کاهش حجم تقاضا از جانب کشور چین است. در چین به‌دلیل رکود صنعت ساخت‌وساز و همچنین به‌دلیل تولید گازهای گلخانه‌ای، رشد تولید فولاد نزولی بوده است.

چین بزرگ‌ترین واردکنندۀ سنگ آهن در جهان است. در حال حاضر با شیوع دوبارۀ کووید-19، بیشتر شهرهای چین قرنطینه شده است. ازاین‌رو اقتصاد و بیشتر بخش‌های تولیدی این کشور با بحرانی جدید روبرو شده است. آمار و محاسبات رویترز در 16 سپتامبر نشان می‌دهد که قیمت مسکن جدیداً در چین از ماه اوت، کاهش را از سر گرفته است و حدود 0.3 درصد کاهش داشته است.

نمودار قیمت سنگ آهن در چین

از طرفی وجود محدودیت‌هایی در عرضه موجب شد تا کاهش قیمت جهانی آهن، ادامه داشته باشد. یکی از دلایل کمبود عرضه، جنگ ادامه‌دار بین روسیه و اوکراین بود؛ همچنین وجود مشکلات تولید در سایر کشورهای تولیدکنندۀ سنگ‌آهن، از جمله استرالیا و برزیل است. 

از 16 سپتامبر (سال 2022) سنگ آهن در بورس سنگاپور تقریباً 23 درصد و در بورس شیکاگو بیش از 10 درصد کاهش داشته است. کاهش قیمت آهن و سنگ آهن تأثیر قابل توجهی در بورس آهن‌آلات گذاشته است.

آیا قیمت سنگ آهن ممکن است افزایش یابد؟ در این قسمت نگاهی به تغییرات اخیر قیمت سنگ آهن، شرایط عرضه و تقاضا و آخرین پیش‌بینی برای قیمت سنگ آهن در سال 2022 خواهیم داشت.

عرضۀ محدود آهن در سطح جهان

درست مانند سایر کالاها، سنگ آهن نیز از تأثیر حملۀ روسیه به اوکراین در امان نماند. جنگ، مانع از حمل‌ونقل سنگ آهن از کشور اوکراین شد. بر اساس تحقیقات ANZ در ماه ژوئن، اوکراین چهارمین صادرکنندۀ سنگ آهن در جهان، دومین صادرکنندۀ بزرگ آهن خام و سومین صادرکنندۀ بزرگ فولاد بود.

این کشور ظرفیت تولید حدود 75 میلیون تن سنگ آهن در سال را دارد که بخش بزرگی از آن را به تولیدکنندگان فولاد داخل کشور خود اختصاص داده و بخشی را صادر می‌کرد. در سال 2021، 44 میلیون تن صادرات از این کشور در صنعت فولاد انجام شده که 45 درصد از این حجم به اروپا ارسال شده است.

بر اساس اطلاعات وزارت صنعت استرالیا، روسیه و اوکراین مجموعاً 70 میلیون تن سنگ آهن در سال 2021 صادر کردند که معادل حدود یک ماه صادرات استرالیا است. سنگ آهن این دو کشور بیشتر به چین، اروپا و آسیا فرستاده می‌شود.

پس از اینکه دولت هند برای مبارزه با تورم، مالیات صادرات سنگ آهن و کنسانتره آهن را از 30 درصد به 50 درصد افزایش داد، عرضه از هند نیز با محدودیت هایی مواجه شد. New Indian Express در 21 ماه می، گزارش داد که دولت 45 درصد مالیات بر صادرات گندله وضع کرد. مالیات‌ها از روز بعد تأثیر خود را در میزان صادرات نشان دادند.

محدودیت‌های عرضه از سوی هند و اوکراین به دلیل کند بودن سرعت صادرات،  باعث شد میزان تولید در استرالیا و برزیل کاهش پیدا کند. تمام این کاهش‌ها در قیمت آهن تأثیرگذار بوده است. در تحلیل قیمت آهن، میزان صادرات در جهان هم در نظر گرفته می‌شود.

تحلیل‌گران کشور استرالیا، صادرات سنگ آهن این کشور را با 2.3 درصد افزایش، 915 میلیون تن در سال 2023 و افزایش 3.6 درصدی به 948 میلیون تن در سال 2024 پیش‌بینی کرده بودند. در سال 2021، استرالیا 872 میلیون تن سنگ آهن صادر کرد؛ اما در سال 2022 حدود 0.6 درصد کاهش نسبت به سال گذشته دیده می‌شود. 

بخوانید: ترکیبات سنگ آهن چیست؟ | روش استخراج و تبدیل آن به فولاد

بررسی قیمت آهن در سطح جهان 

قیمت سنگ آهن ( با 62 درصد آهن) در جولای سال 2022 به بالاترین حد خود یعنی 219.77 دلار در هر تن رسید. در این دوره، تولیدکنندگان در تلاش برای افزایش تولید خود برای پاسخ‌گویی به بازگشت حجم زیاد تقاضا بودند.

با این حال، پس از اعلام چین مبنی بر کاهش تولید فولاد برای مبارزه با آلودگی هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در آستانه بازی‌های المپیک زمستانی پکن در فوریه سال جاری، قیمت سنگ آهن در نیمۀ دوم سال از رشد خود دست کشید.

به نمودار زیر نگاه کنید. قیمت سنگ آهن از سال 2017 تا 2022 در آن نشان داده شده است. تا سال 2021 شیب نمودار صعودی بود؛ اما با ورود با سال جدید کاهش قابل توجهی در قیمت سنگ آهن ایجاد شده است.

نمودار قیمت سنگ آهن در چند سال اخیر

قیمت آهن و شمش فولادی در سطح جهان نیز به‌دنبال این موارد رو به کاهش است. البته همان طور که می‌دانید در تحلیل قیمت آهن به‌ویژه در ایران، موارد زیادی دخیل هستند. به‌عنوان مثال اگر قیمت انواع مقاطع آهنی در آبان (سال 1401) را در نظر بگیریم، مسائل سیاسی و اقتصادی کشور در قیمت آهن دخیل بودند.

قیمت آهن در ایران

قیمت آهن در چند هفتۀ اخیر (آبان ماه سال 1401) با افزایش زیادی همراه شده است. این روزها افزایش قیمت ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومانی در بازار میلگرد به چشم می‌خورد. این شرایط موجب می‌شود تا در روزهای آینده با کاهش تقاضا در بازار آهن روبرو شویم. تغییر در میزان تقاضا، شرایط بازار را با بحران روبرو می‌کند.

عامل اصلی تحریک بازار داخلی مقاطع طویل فولادی، حباب منفی بازار است که در این شرایط نیاز به یک اصلاح قیمتی وجود دارد. با بروز التهابات نسبتاً شدید دلاری در طی چند روزهای گذشته، قیمت آهن نیز دچار تزلزل شده است. 

با وجود اینکه قیمت سنگ هر روز نسبت به روز قبل کاهش دارد؛ اما بازار آهن در داخل کشور رو به افزایش است. باید صبر کرد تا دید چه اصلاحات و اتفاقاتی در صنعت آهن رخ خواهد داد.

برای تحلیل قیمت آهن می‌توانید از نمودارهای قیمت وب‌سایت عصرآهن استفاده کنید. در وب‌سایت عصرآهن نمودار انواع مقاطع فولادی نظیر میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی برای هر تولیدکننده به‌صورت جداگانه قرار داده می‌شود. در صفحۀ مربوط به هر تولیدکننده اطلاعات کامل شامل قیمت روز و نمودار قیمت در هفته‌ها و ماه‌های گذشته قرار داده شده است.

سخن آخر

در تحلیل قیمت آهن، بررسی قیمت جهانی آهن و نمودارهای قیمت انواع مقاطع، اطلاعات مفیدی در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهد. ما در این مقاله با ارائه نمودار قیمت سنگ آهن و بررسی میزان ریش آن در سطح جهان، قیمت آهن را در ایران و جهان بررسی کردیم. 

مجموعۀ عصرآهن با ارائه خدمات مناسب، قصد دارد نیازهای مشتریان و خریداران در بازار آهن را پاسخ‌گو باشد. برای بررسی قیمت آهن و خرید انواع مقاطع آهنی می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شمارۀ 0414180 تماس گیرید. 

منبع: capital

۱۱۰۷۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱