پیش بینی قیمت میلگرد چگونه انجام می شود؟

پیش بینی قیمت میلگرد چگونه انجام می شود؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 6 دقیقه

قطعا برای هر خریدار و مصرف‌کننده‌ای مهم است تا از آینده قیمت میلگرد اطلاع داشته باشد یا در ذهن خود پیش بینی قیمت میلگرد را داشته باشد. اگر که پیگیر اخبار بازار صنعت آهن هستید یا پیش بینی قیمت مقاطع فولادی به دردتان می‌خورد این مقاله را تا انتها بخوانید.

ما در ادامه 6 عاملی را که با بررسی و تحلیل آن می‌توانید وضعیت بازار آهن را پیشی‌بینی کنید، بررسی کرده‌ایم. 

چگونه می‌توان شرایط بازار میلگرد را پیش بینی کرد؟

پارامترهای زیادی در بازار آهن تأثیر گذارند. مهم‌ترین این عوامل را در ادامه بررسی کرده‌ایم با در نظر گرفتن این موارد، احتمالاً پیش بینی شما به شرایط بازار نزدیک خواهد بود؛ اما به یاد داشته باشید در وضعیت بازار آهن هیچ قطعیتی وجود ندارد.

در نظر گرفتن شرایط جهانی بازار آهن

قیمت آهن، سنگ آهن و شمش فولادی در جهان، راهنمای مسیر افزایش یا کاهش قیمت در داخل کشور است. پیش بینی قیمت میلگرد با در نظر گرفتن قیمت جهانی آهن تا اندکی قابل حدس است! چرا گفتیم تا حدودی؟

به این دلیل که عوامل دیگر ممکن است تاثیر بیشتری روی قیمت میلگرد داشته باشند. به‌عنوان مثال آبان ماه سال 1401 در حالی که قیمت میلگرد در ایران روبه افزایش است، قیمت جهانی آهن و قیمت سنگ آهن در جهان روزبه‌روز کاهش می‌یابد. 

کمک گرفتن از نمودار قیمت میلگرد

نمودار قیمت میلگرد به نموداری گفته می‌شود که با درج نرخ میلگرد در بازه‌های زمانی مختلف ساخته شد است. این نمودار ممکن است برای سازها و انواع مختلف میلگرد ایجاد شود یا حتی ممکن است نمودار قیمتی برای میلگرد هر تولیدکننده جداگانه تهیه شود. با این حال با در دست داشتن نمودار میلگرد و بررسی شیب آن در نزدیک‌ترین زمان، می‌توان نسبت به وضعیت بازار، پیش‌بینی داشت. 

تصویر نمودار قیمت میلگرد

استعلام قیمت روز میلگرد

ما به‌عنوان مجموعه‌ای که چندین سال است در بازار آهن فعالیت می‌کند به شما توصیه می‌کنیم که ورزانه قیمت میلگرد را کنترل کنید. بررسی روزانه قیمت برای پیش بینی قیمت میلگرد، بهترین راهنما است. برای اینکه از قیمت روز میلگرد به‌صورت لحظه‌ای مطلع شوید، پیشنهاد می‌کنیم 

در نظر گرفتن قیمت ارز

قیمت میلگرد در این هفته با ادامه روند افزایش قیمت ارز و دلار افزایش یافته است. می‌توان گفت یکی از عوامل موثر بر قیمت میلگرد، تغییرات قیمت ارز است. روند صعودی قیمت ارز بر اساس تورم و رخدادهای سیاسی و اقتصادی در داخل کشور اتفاق می‌افتد. 

با توجه به تورمی که در اقتصاد کشور ما نفوذ کرده است، افزایش روزبه‌روز قیمت دلار و ارزهای جهانی و کم‌اعتبار شدن هرچه بیشتر ریال، شرایطی طبیعی است. این شرایط به‌وجود آمده نرخ پول کشور را هرچه بیشتر تضعیف کرده و قدرت خرید مصرف‌کننده را کمتر می‌کند. 

شما با در نظر گرفتن قیمت ارز، ذهنیتی از افزایش و کاهش قیمت میلگرد می‌توانید داشته باشید.

بخوانید: تحلیل قیمت آهن در سال 1401

تاثیر دلار نیمایی

ارز یا دلار نیمایی به ارزی گفته می‌شود که توسط آن کالاهای وارداتی خریداری شده و کالاهای صادراتی فروخته می‌شوند. کلمه نیما مخفف «نظام یکپارچه نظام ارزی» است و برای ثبت واردات و صادرات انجام می‌شود. قیمت این ارز و شکافی که قیمت ارز بازار با ارز نیما ایجاد می‌کند بر تورم کشور تأثیرگذار است. همین عامل بر صادرات مواد اولیه و فروش مقاطع آهنی تأثیر گذاشته و ممکن است موجب افزایش قیمت آهن و میلگرد شود.

 بررسی شرایط سیاسی حاکم بر جامعه

دولت به‌عنوان یک نیروی فعال در هدایت توسعه اجتماعی و اقتصادی، وظایف بسیار گسترده‌ای دارد. به‌طور کلی دولت طیف وسیعی از مسئولیت‌ها را برای بسیاری از انواع رفتارهای اقتصادی بر عهده دارد که کسب‌وکار و صنعت است جزو آن است. با هر رویداد سیاسی یا اقتصادی که در داخل کشور می‌افتد، تلنگری برای افزایش یا کاهش قیمت میلگرد است.

در شرایط بحرانی جامعه می‌توان پیش بینی قیمت میلگرد را با بررسی حوادث و جریانات ناشی از بحران در نظر گرفت. تأثیر شرایط جامعه روی قیمت میلگرد بیشتر از قیمت جهانی آهن است.

فصل ساخت و ساز

طبیعی است که میلگرد در فصل‌های گرم که ساخت و ساز رواج دارد و پروژه‌های ساختمانی بیشتر است، نسبت به ماه‌ها و فصل‌های سردتر، گران‌تر باشد. در فصول گرم با افزایش تقاضا، قیمت میلگرد بیشتر می‌شود. این مورد از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار در کاهش و افزایش قیمت میلگرد است. پیش بینی قیمت میلگرد در فصول مختلف با میزان تقاضا قابل حدس است.

تمامی موارد بالا در قیمت آهن‌آلات تأثیرگذارند و نقشی در بالا و پایین نگه داشتن قیمت آن دارند. البته در برخی بازه‌های زمانی، چندین عامل با هم روی نوسان قیمت میلگرد تأثیر می‌گذارند و آثار آن در بازار آهن مشهود است. برای مثال در تابستان امسال (سال 1401) قیمت سنگ آهن در سطح جهان کاهش یافته بود، جنگ روسیه و اوکراین در صادرات مواد اولیه اختلال ایجاد آورده بود، مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی بی‌نتیجه مانده بود. 

تمام این موارد در قیمت میلگرد و دیگر مقاطع آهنی تأثیرگذار است؛ اما با وجود آن قیمت میلگرد به‌طور بی‌سابقه، کاهش یافت. این در حالی بود که قیمت ارز و دلار در کانال افزایشی قرار گرفته بود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم مواردی را که با کمک آن می‌توان پیش بینی قیمت میلگرد را به‌درستی انجام داد را معرفی کنیم. شما با تحلیل هر یک از آن‌ها می‌توانید دید کلی به وضعیت بازار آهن در آینده کوتاه مدت را داشته باشید. 

برای بررسی قیمت روز میلگرد و اطلاع لحظه‌ای از آن به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شماره 0414180 تماس بگیرید. کارشناسان بخش فروش تمامی اطلاعات مربوط به استعلام قیمت یا خرید میلگرد را در اختیار شما قرار خواهند داد.

سوالات متداول

چطور از قیمت لحظه‌ای و روزانه میلگرد مطلع شویم؟

شما با مراجعه روزانه به وب‌سایت عصرآهن می‌توانید از قیمت روز میلگرد و دیگر مقاطع آهنی مطلع شوید.

مهم‌ترین عامل تأثیرگذار روی میلگرد چیست؟

میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه و قیمت دلار از جمله مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی قیمت میلگرد است.

بهترین راه برای پیش بینی قیمت میلگرد چیست؟

بهترین راه برای پیش بینی قیمت میلگرد، تحلیل نمودار قیمت میلگرد است.

۱۵۹۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱