وضعیت قیمت میلگرد در مهر ماه

وضعیت قیمت میلگرد در مهر ماه

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: امروز
زمان مطالعه: 5 دقیقه

حرف زدن درمورد وضعیت قیمت میلگرد در مهر ماه و شرایط بازار آهن‌آلات بدون در دست داشتن اطلاعات موثق و معتبر امکان‌پذیر نیست. ما قصد داریم در این مقاله، با کمک گرفتن از نمودار و تحلیل هفته به هفتۀ ماه مهر، شرایطی که در روزها و هفته‌هایی که گذشت را بررسی کنیم.

برویم سراغ بررسی بازار آهن در این بازۀ زمانی.

نگاهی به بازار آهن‌آلات در مهرماه

همان طور که در مقدمه گفته شد، قصد داریم با بررسی وضعیت قیمت میلگرد در مهر ماه از شرایط حاکم بر بازار، بورس آهن‌الات و نوسان قیمت‌ها در یک ماه گذشته اطلاع داشته باشیم. در ادامه، وضعیت هر چهار هفته‌ای که از مهر ماه گذشته است را بررسی خواهیم کرد. با هفتۀ اول شروع می‌کنیم:

هفته اول مهر؛ بازار نیمه تعطیل…

هفتۀ اول و روزهای اول مهرماه مصادف با تعطیلات رسمی بود. ازاین‌رو فعالیت چندانی در هفتۀ اول به چشم نخورد و قیمت اکثر تولیدکنندگان میلگرد ثابت بود.

به‌دلیل اختلالاتی که در اینترنت ایجاد شد و اعمال محدودیت‌ها روی هرگونه فعالیت اینترنتی، اطلاع‌رسانی قیمت میلگرد آنلاین با مشکل مواجه بود. این خود دلیل محکمی برای عدم دریافت اطلاعات درست و موثق از منبع و به‌دنبال آن عدم درج قیمت در پلتفرم‌های قیمت‌دهی آنلاین انواع آهن‌آلات بود. شرایط اینترنت در ارتباط‌های کاری و فعالیت روزمره اختلال وسیعی ایجاد کرد.

در کل بازار آهن‌آلات در هفتۀ اول مهرماه نیمه تعطیل بود. با ثابت بودن قیمت مقاطع طویل فولادی و دلایلی که به آن‌ها اشاره کردیم، خریدوفروش در بازار کاهش‌یافته بود. طبق روال هر هفته، روز دوشنبه به تاریخ 4 مهر 1401، معاملۀ شمش در بورس کالا انجام شد.

شاخص متوسط نرخ شمش حدود 13,690 تومان به‌ازای هر کیلوگرم (حدود 12,560 تومان بدون احتساب مالیات ارزش افزوده) محاسبه شد. این رقم نسبت به هفتۀ گذشته یعنی هفتۀ آخر شهریورماه با افزایش تقریبی حدود 45 تومان همراه بوده است.

طی معاملات بورس، روز دوشنبه حدود 200,400 تن شمش فولادی برای عرضه روی تابلو قرار گرفت که از این مقدار با احتساب معاملات مچینگ حدود 91,750 تن شمش به‌فروش رفت. در همین هفته، روز چهارشنبه به‌تاریخ 6 مهرماه 236،938 تن انواع میلگرد با قیمت 15,625 تومان عرضه شد. وضعیت قیمت میلگرد در هفته اول با این شرایط به اتمام رسید.

هفته دوم؛ شروع افزایش قیمت

با شروع هفتۀ دوم، افزایش نسبی قیمت میلگرد نیز شروع شد؛ یعنی می‌توان گفت افزایش قیمت میلگرد در مهرماه از شنبه هفتۀ دوم آغاز گشت. از اولین روز هفته نمی‌شد حدس زد جو حاکم بر بازار به هیجانات غالب‌بر جامعه بستگی دارد یا ادامه‌دار خواهد بود؛ اما با گذشت چند روز همچنان قیمت میلگرد افزایشی ماند.

با نگاهی به بازار بورس این هفته، می‌توان دریافت در روز دوشنبه حدود 83,620 تن شمش بلوم با نرخ 13,995 تومان (با احتساب ارزش افزوده) روی تابلو قرار گرفت. قیمت ارائه شده نسبت به هفتۀ اول مهرماه حدود 10 تومان در هر کیلو افزایش داشت.

معاملات میلگرد در بورس کالا هم با عرضۀ 205,402 تن با قیمت 143,773 تومان (با احتساب ارزش افزوده) عرضه شد. عرضه میلگرد در هفتۀ دوم، نسبت به هفتۀ اول حدود 0.3 درصد افزایش قیمت داشت.

هفتۀ سوم؛ آرامش و ثبات نسبی

در هفتۀ سوم، آرامش و ثبات نسبی در بازار حاکم شد. با شروع این هفته، بازار آهن‌آلات، آرام و در انتظار اتفاقات پیش رو نشسته بود. روز شنبه به تاریخ 16 مهر ماه 1401، بازار میلگرد آجدار حدود 15,300 تا 15,500 تومان بود.

در بورس کالای هفتۀ سوم، شمش فولادی 218,270 تن با قیمت پایۀ 129,959 عرضه شد. از این مقدار حجم عرضه شده 96,210 تن شمش، معامله شد. با نزدیک شدن به اواسط هفته، تغییر زیادی در قیمت میلگرد ایجاد نشد و اکثر تولیدکنندگان میلگرد قیمت ثابت و یا تغییرات جزئی ارائه می‌کردند. اگر بخواهیم راجع‌به عرضۀ بورس میلگرد در روز چهارشنبه اطلاعاتی ارائه دهیم باید گفت: در مجموع 294,160 تن انواع میلگرد آجدار با قیمت 15,780 تومان (قیمت نهایی) در بورس کالا عرضه شد.

بورس میلگرد این هفته با تقاضای چندان جالب و قابل توجهی روبرو نشد. برخی علت این عدم استقبال را بالا بودن قیمت میانگین نرخ پایۀ عرضه از قیمت بازار دانستند. از حدود 300 هزار تن میلگرد عرضه شده در بورس، 23،636 تن انواع میلگرد آجدار با قیمت 15,645 عرضه شد.

هفتۀ سوم با کمترین تغییرات به پایان رسید؛ با این تفاوت که بورس کالای هفتۀ سوم نسبت به هفته‌های گذشته رونق خوبی نداشت.

وضعیت قیمت میلگرد در مهر ماه به هفتۀ آخر رسید ولی خریدوفروش در بازار آهن همچنان کمتر شده بود. البته باید خاطر نشان کرد خبر کاهش قیمت جهانی سنگ آهن در این هفته، منتشر شد که این خود دلیلی بر ثبات یا کاهش قیمت بازار داخلی است.

هفته چهارم؛ رکود دردناک

اولین روز از هفتۀ چهارم با ثبات یا کاهش 50 تا 100 تومانی میلگرد آغاز شد. این کاهش در روز یکشنبه هم مشاهده شد و حتی تا 200 تومان کاهش در قیمت نهایی برخی تولیدکنندگان به چشم می‌خورد.

وضعیت بورس کالا با عرضه 182,980 تن شمش بلوم با نرخ 14,210 تومان (قیمت نهایی) در تابلوی بورس کالا عرضه شد. از این مقدار حجم عرضه 11,280 تن شمش فولادی معامله شد. عرضه میلگرد آجدار در هفتۀ چهارم برابر با 319,500 تن با قیمت حدودی 16 هزار تومان همراه بود. از این مقدار 14,389 میلگرد معامله شد. حجم معاملات در بازار بورس بسیار کمتر از حد انتظار بود؛ البته برخی علت آن را قیمت بالای مقاطع بورسی نسبت به بازار آهن دانستند.

شرایط سکون و سکوت در بازار آهن تا پنجشنبه 28‌ام مهرماه ادامه داشت.

بخوانید: نوسان قیمت میلگرد 1401 | نمودار قیمت میلگرد در شش‌ماهه نخست سال

بررسی نمودار قیمت میلگرد مهرماه 1401

با بررسی نمودار، شرایط هفته‌های گذشته را مشاهده کنیم. اگر به نمودار زیر نگاه کنید مشاهده خواهید کرد که وضعیت قیمت میلگرد در مهر ماه در بین کانال 15,000 تا 16,500 تومان در حال نوسان بود. بیشترین قیمت ثبت شده برای میلگرد در ماه گذشته، 16,200 تومان و کمترین قیمت 15,850 تومان به‌ازای هر کیلو بوده است.

نمودار قیمت میلگرد در مهر 1401

سخن آخر

در این مقاله نگاه عمیقی بر وضعیت قیمت میلگرد در مهر ماه داشتیم و با بررسی هفتگی به یک نتیجه‌گیری کلی از شرایط حاکم بر ماه گذشته رسیدیم. در آخر نیز نمودار نوسان قیمت میلگرد برای تحلیل راحت‌تر قرار داده شد. 

برای اطلاع از آخرین قیمت میلگرد و خرید از تولیدکنندگان معتبر به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شماره 0414180 در تماس باشید.

۲۵۸۲۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱