مقایسه میزان تولید میلگرد در سال 1400 و 1401

مقایسه میزان تولید میلگرد در سال 1400 و 1401

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 6 دقیقه

تولید میلگرد در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده؛ چراکه میزان مصرف و تقاضا نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. در این مقاله میزان تولید میلگرد در سال 1400 و 1401 را بررسی کرده‌ایم.

نتایج و آمار نوشته طبق اطلاعات انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران است و تمامی اطلاعات و نمودارها بر اساس آمار 10 ماه اول هر سال تهیه شده است.

مقایسه تولید میلگرد در سال 1400 و 1401؛ چه تفاوتی وجود دارد؟

در این بخش می‌خواهیم میزان تولید میلگرد در سال 1400 و 1401 را با هم مقایسه کنیم. با توجه به اینکه در سال 1400، دوران پاندمی کرونا ادامه داشت و کم و بیش در کارهای تولیدی و صنعتی اختلال به‌وجود آورده بود؛ میزان تولید در کارخانجات دچار مشکلات مختلف بود.

مشکلاتی از قبیل کمتر شدن شیفت کاری، تقسیم تعداد کارکنان به دو شیفت کاری، کاهش میزان صادرات و مصرف داخلی، کاهش تولید مواد اولیه در جهان از جمله دلایلی بود که پاندمی کرونا باعث به‌وجود آمدن آن شد. این مشکلات رفته رفته کمرنگ‌تر شد؛ اما در سال جدید مشکلات جدی‌تر به میان آمد.

در سال 1401 روند تولید و مصرف میلگرد برخلاف انتظارات و پیش‌بینی‌ها جلو رفت. چراکه برخی دلایل باعثِ کاهش مصرف و تقاضای میلگرد در فصول گرم و مناسب ساخت‌وساز شد.‌

مشکلاتی ناگهانی مثل عدم توافق برجام، افزایش قیمت ارز، مشکلات سیاسی و اقتصادی داخل کشور موجب شد تا میزان عرضه کاهش یابد. با این همه میزان تولید میلگرد در سال 1401 بیشتر از 1400 بود.

می‌توان گفت که تولید میلگرد در سال 1401 ممکن است به‌دلیل عوامل مختلفی مانند تغییرات در بازار و صنعت، تغییرات در میزان مصرف انرژی، تحولات سیاسی و اقتصادی و ... با تولید میلگرد در سال 1400 متفاوت باشد. هر چند که مشکلات به‌وجود آمده در سال 1400 به‌جای خود جدی و تأثیرگذار بودند.

در یک نتیجه‌گیری کوتاه باید گفت که هرچند مشکلات این دو سال از هم متفاوت بود؛ ولی اختلاف در حجم تولید به همان میزان که تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند در آمار ثبت شده است. در ادامه راجع‌به این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ارزیابی عملکرد صنعت تولید میلگرد در دو سال 1400 و 1401

با توجه به اطلاعات و آمار منتشر شده و همان طور که در بالا گفته شد، عملکرد صنعت تولید میلگرد در دو سال 1400 و 1401 در ایران با مشکلاتی روبرو بوده است.

در سال 1400، به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های اقتصادی، تولید میلگرد کاهش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل داشت. در نمودار زیر اختلاف تولید بین سال 1400 و 1399 را می‌توانید مشاهده کنید.

نمودار مصرف میلگرد در 6 سال گذشته
نمودار میزان مصرف میلگرد در 6 سال گذشته

در سال 1401، با افزایش قابل توجه قیمت فولاد و همچنین افزایش تقاضا برای محصولات فولادی (البته افزایش نسبت به سال 1400)، تولید میلگرد با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل ثبت شده است.

به طور کلی، عملکرد صنعت تولید میلگرد در دو سال 1400 و 1401 در ایران با مشکلاتی روبرو بوده است؛ اما با این وجود میزان تولید میلگرد جواب‌گوی تقاضا و نیاز داخلی بوده است. 

با توجه به افزایش قیمت ارز و دلار و به‌دنبال آن افزایش قیمت فولاد، امیدواریم که عملکرد صنعت تولید میلگرد در سال‌های آینده بهبود یابد.

بخوانید: نگاهی به بازار آهن در یک سال گذشته | آرشیو قیمت آهن آلات سال 1401

بررسی رشد تولید میلگرد در دو سال 1400 و 1401؛ کدام سال بهتر بود؟

به نمودارهای زیر نگاه کنید. این نمودار حجم تولید میلگرد در 10 ماه اول سال 1400 و سال 1401 است. اگر بخواهیم از نظر رشدِ تولید نتایج دو سال را بررسی کنیم، میزان رشد در سال 1401 بیشتر از سال 1400 بوده است. 

برای مقایسه و نتیجه‌گیری بهتر، میزان صادرات و میزان مصرف در دوسال گذشته ( ده ماه اول هر سال) را هم بیان کرده‌ایم.

میزان تولید میلگرد در سال 1400

میزان تولید میلگرد در سال 1401

عوامل مؤثر بر میزان تولید میلگرد

عوامل مؤثر بر میزان تولید میلگرد در ایران زیاد است. در زیر به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

مواد اولیه

کيفيت مواد اولیه، دسترسی آسان به مواد خامِ تولید آهن و فولاد يکی از عوامل بسيار مؤثر در توليد مقاطع فولادی است. از طرفی قیمت آهن و مواد اولیه در میزان تولید تأثیر جدی دارد.

بازار 

تقاضای بازار برای میلگرد و محصولات فولادی، یک عامل مهم و تعیین‌کننده در میزان تولید و فروش کارخانجات است. در پایان هر سال با بررسی میزان تقاضای بازار، آمار مربوط به همان سال را منتشر می‌کنند.

نیروی کار

یکی از مواردی که شاید کمتر به آن توجه شده باشد، تعداد و کیفیت نیروی کار است. در صنعت فولادسازی و تولید میلگرد این موضوع بسیار مهم است. نظم و انضباط در کارخانه‌های فولادسازی، آموزش و پرورشِ نیروهای جوان باعث بهبود عملکرد و به‌دنبال آن باعث افزایش تولید محصولات می‌شود.

فناوری 

استفاده از فناوری‌های پیشرفته در صنعت فولادسازی، باعث بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان تولید میلگرد می‌شود؛ همچنین سرمایه‌گذاری در صنعت فولادسازی و تجهيز کارخانه‌ها باعث بهبود کارایی و افزایش چندبرابری تولید محصولات خواهد شد.

قیمت میلگرد

قطعاً می‌دانید یکی از مسائلی که در میزان مصرف میلگرد و تولید آن تأثیر دارد، قیمت میلگرد است. اگر قیمت مقاطع آهنی در نوسان باشد؛ یعنی یا بیش از حد انتظار در کانال افزایشی قرار بگیرد یا رو به کاهش باشد، از میزان تقاضا کاسته می‌شود.

بررسی رابطه بین شاخص‌های اقتصادی و تولید میلگرد در دو سال اخیر

با توجه به اینکه میلگرد یکی از محصولات صنعتی و ساختمانی است و برای تولید آن به منابع اقتصادی و فنی نیاز داریم؛ بنابراین شاخص‌های اقتصادی می‌توانند تأثیر زیادی بر تولید میلگرد داشته باشند. 

در سال 1400 و 1401، با توجه به شرایط اقتصادی کشور، شاخص‌های مختلف از جمله نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و ... تأثیر زیادی بر تولید میلگرد داشته است. 

به‌عنوان مثال، در صورت کاهش نرخ تورم و رشد اقتصاد کشور، قابل استناد است که تولید محصولات صنعتی همچون میلگرد نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کند؛ همچنین بهبود روابط خارجی و افزایش میزان صادرات نیز می‌تواند به افزایش تولید میلگرد منجر شود. 

بنابراین، رابطه بین شاخص‌های اقتصادی و تولید میلگرد در سال‌های 1400 و 1401 به دلیل تأثیر زیاد آن بر تولید محصولات صنعتی و ساختمانی، قابل مشاهده است.

۰۶۱۳
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱