پیش بینی تقاضای میلگرد در سال 1402

پیش بینی تقاضای میلگرد در سال 1402

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در دنیای امروز، میلگرد یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین مقاطع ساختمانی است. از این محصول برای ساخت‌وساز پروژه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

برای بسیاری از کارخانجات تولیدکنندۀ میلگرد، اطلاع از میزان تقاضا برای سال‌های آینده، بسیار مهم است؛ چراکه می‌توانند پیش‌بینی برای میزان تولید خود داشته باشند.

از طرفی تحلیل‌گران بازار آهن یا مصرف‌کنندگان مقاطع فولادی می‌خواهند از میزان تقاضا در سال جدید مطلع شوند. ازاین‌رو در این مقاله، ما به بررسی میزان تقاضای میلگرد در سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم.

وضعیت تولید و تقاضای میلگرد در سال‌های گذشته

برای شروع، بهتر است وضعیت صنعت میلگرد را در سال‌های گذشته بررسی کنیم. در سال‌های اخیر، تولید میلگرد در ایران به شدت افزایش یافته است. به‌عنوان مثال، در سال ۱۳۹۷، تولید میلگرد در ایران بیش از 7 میلیون تن بود. 

این میزان تا سال 1399 به‌صورت افزایشی ادامه داشت؛ اما با ورود ویروس کرونا و تعطیلی بیشتر بخش‌های تولیدی، ساختمانی و کارگاه‌های ساخت‌وساز با کاهش تولید میلگرد و انواع مقاطع آهنی در ایران و جهان شدیم. 

شروع بحران اقتصادی در اواخر سال ۱۳۹۹، باعث کاهش تولید میلگرد در سال‌های بعدی شده است. با این حال، با توجه به بهبود شرایط اقتصادی با اتمام پاندمی، امکان رشد تولید میلگرد در سال‌های پیش‌رو حدس زده می‌شد. 

با گذر از این رخداد جهانی، رونق تولید به صنعت آهن برگشت و  تولید انبوه در کارخانجات فولاد رقم زده شد. رشد قابل توجه در تولید میلگرد نشان‌دهندۀ روند رو به رشد این صنعت بود.

با بررسی داده‌های مربوط به تولید میلگرد در سال‌های گذشته، ما می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که تولید میلگرد در سال ۱۴۰۲ نیز افزایش خواهد یافت.

نمودار زیر بر اساس آمار و ارقام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تهیه شده است. اگر به آن توجه کنید مشاهده خواهید کرد که در سال 1401 و 1399 بیشترین میزان مصرف و تقاضا برای میلگرد ثبت شده است؛ همچنین با بیشتر شدن مصرف از سال 1400 به بعد، پیش‌بینی می‌شود در سال جدید هم مصرف میلگرد زیاد شود.

نمودار مصرف میلگرد در 6 سال گذشته

با توجه به گمانه‌زنی‌ها برای افزایش مصرف میلگرد در سال ۱۴۰۲، می‌توان گفت تولید میلگرد نیز در سال جدید افزایش خواهد داشت. از طرفی افزایش تقاضا باعث نوسان قیمت میلگرد هم می‌شود. این گفته‌ بر اساس حدس بوده و دلیل دقیق و منطقی برای آن آورده نشده است. برای پیش بینی دقیق تقاضای میلگرد، باید به عواملی که بر آن تأثیر می‌گذارند، توجه کرد. 

بخوانید: نگاهی به بازار آهن در یک سال گذشته | آرشیو قیمت آهن آلات سال 1401

چه عواملی بر تقاضای میلگرد تأثیرگذار است؟

تقاضای میلگرد تحت تأثیر عوامل مختلفی است که در زیر چند نمونه را نوشته‌ایم:

  • 1. رشد صنعت ساخت و ساز: با افزایش تعداد پروژه‌های ساختمانی و عمرانی، نیاز به مصالح ساختمانی افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه تقاضای میلگرد نیز افزایش می‌یابد. 

برای پیش بینی تقاضای میلگرد در سال ۱۴۰۲، ما به دنبال داده‌های مربوط به ساخت‌وسازهای مختلف هستیم. با توجه به این داده‌ها، می‌توانیم فرض کنیم که با افزایش ساخت و ساز ساختمان‌های مختلف در سال جدید، تقاضای میلگرد نیز افزایش خواهد یافت.

  • 2. رشد صنعت خودروسازی: با افزایش تولید خودرو، نیاز به قطعات فلزی افزایش پیدا می‌کند که در بین آن‌ها محصولات فولادی نظیر میلگرد ساده نقش زیادی دارند.
  • 3. رشد صنعت تولید ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانجات: با افزایش تولید ماشین‌آلات و قطعات فلزی مورد استفاده در ساخت آن‌ها، نیاز به مصالح فولادی افزایش پیدا می‌کند که میلگرد به‌عنوان یکی از مصالح فولادی نقش پررنگی در این صنعت دارد.
  • 4. رشد صنعت تولید لوازم خانگی: با افزایش تولید لوازم خانگی، نیاز به قطعات فلزی افزایش پیدا می‌کند. انواع میلگرد از جمله مصالحی است که کاربرد زیادی در ساخت این لوازم دارد. 
  • 5. بهبود روند صادرات: با افزایش صادرات آهن، میزان تولید آهن افزایش خواهد داشت و تقاضای داخلی و خارجی برای محصولات فولادی نظیر ميلگرد بیشتر خواهد شد.

تقاضای میلگرد در سال جدید چگونه خواهد بود؟

برسیم به اصل مطلب؛ یعنی بررسی میزان تقاضا در سال جدید. به‌طور دقیق نمی‌توان تقاضای میلگرد را در سال جدید را پیش‌بینی کرد. زیرا بسیاری از عوامل و شرایطی که بر بازار میلگرد تأثیر می‌گذارند، مانند:

  • رشد اقتصادی؛
  • تقاضای مصرفی؛
  • قیمت ارز؛
  • قیمت مواد اولیه مثل سنگ آهن؛
  • نوسانات بازار و ... 

قابل پیش‌بینی نیستند و ممکن است در آینده تغییر کنند. با این حال، برای پیش‌بینی تقاضای میلگرد در سال جدید، می‌توانید به چندین عامل کلیدی توجه کنید. به‌عنوان مثال بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای میلگرد (که در بالا گفته شد) در چند ماه اول سال می‌تواند تأثیرگذار باشد.

با این روش بهتر می‌توان میزان درخواست از طرف مصرف‌کننده را برای ماه‌های آینده، تخمین زد. با توجه به این عوامل، می‌توان پیش‌بینی کرد که تقاضای میلگرد در سال جدید به دلیل رشد برخی صنایع و توسعه زیرساخت‌های شهری و صنعتی، احتمالاً افزایش خواهد یافت.

میزان تقاضای میلگرد در سال ۱۳۹۹ چقدر بود؟

میزان تقاضا و مصرف میلگرد در دو سال اخیر (یعنی سال 1400 و 1401) در نمودار بالا نشان داده شده است. با بررسی اطلاعات و آمار میزان مصرف در سال‌های قبل می‌توانیم پیش‌بینی بهتری ارائه دهیم.

به‌غیر از میزان تقاضای میلگرد در سال 1400 که تحت تأثیر شرایط اقتصادی آن دوره بوده است، در بقیه سال‌ها افزایش میزان مصرف به چشم می‌خورد.

میزان مصرف میلگرد در سال 1399 نزدیک 8 میلیون تن بود. طی این آمار میزان تقاضا در برخی شهرها نظیر تهران، اصفهان و مشهد بیشتر بوده است. در حالی که در دیگر شهرها ممکن است کمتر باشد. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید به منابع و گزارش‌های مرتبط در این حوزه مراجعه کنید.

بخوانید: تولید و مصرف کدام میلگرد زیاد است؟

در وب‌سایت عصرآهن از نوسانات هر روز میلگرد مطلع شوید!

با بررسی اطلاعات سال‌های قبل اعم از میزان تولید و حجم تقاضای میلگرد و مقاطع آهنی به پیش بینی تقاضای میلگرد در سال 1402 پرداختیم.

قطعاً نمی‌توان رقم دقیقی برای پیش‌بینی در نظر گرفت؛ اما می‌توان حدس زد در صورت افزایش ساخت‌وساز و بهبود رونق در صنایع تولیدی، میزان تقاضا در سال جدید بیشتر شود.

همچنین اگر محدویت صادرات آهن و میلگرد از ایران به حداقل برسد، با افزایش صادرات، تقاضای خارجی برای میلگرد نیز افزایش خواهد داشت؛ چراکه با زلزله اخیر ترکیه و بخشی از سوریه درخواست از کشورهای منطقه برای میلگرد افزایش یافته است.

با بهبود شرایط صادرات البته به شرط تأمین کافی نیازهای داخلی کشور، هم تولید افزایش می‌یابد و هم اقتصاد رونق خواهد یافت. البته رونق اقتصادی نیازمند کنترل نوسان قیمت است. در غیر این صورت با افزایش قیمت میلگرد، التهابات بازار بیشتر خواهد شد.

در این زمینه اگر سؤال یا سخنی داشتید حتماً از قسمت «ارسال دیدگاه» با ما به اشتراک بگذارید؛ همچنین برای بررسی قیمت میگرد و دیگر مقاطع آهنی می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید.

۰۵۹۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱