تولید و مصرف کدام میلگرد زیاد است؟

تولید و مصرف کدام میلگرد زیاد است؟

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: امروز
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آیا شما به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان میلگرد، اطلاع دارید تولید و مصرف کدام میلگرد زیاد است؟

تولید انواع میلگرد به دلایل مختلفی بستگی دارد؛ ما در این دانشنامه بررسی خواهیم کرد کدام میلگرد در ایران بیشتر از انواع دیگر تولید می‌شود. برای مطالعه بیشتر در ادامه متن همراه ما باشید.

تولیدکنندگان فولاد در سراسر ایران و در اکثر استان‌ها مستقر هستند و نیاز داخلی به میلگرد و دیگر انواع مقاطع فولادی را تامین می‌نمایند. همچنین بخشی از تولیدات میلگرد و محصولات فولادی به دیگر کشورها صادر می‌شود.

میزان حجم تولید سالانه فولاد در ایران، بیش از 25 میلیون تن می‌باشد و از این رو در لیست 20 کشور برتر تولید فولاد خام در جهان قرار گرفته است.

میزان حدودی آماری که برای مصرف داخلی آهن آلات به کار برده می‌شود به میزان 12 میلیون تن می‌باشد. مابقی تولیدات به دیگر کشورها صادر می‌شود.

آشنایی با میلگردهای ساده و آجدار

میلگرد در دو نوع ساده و آجدار به تولید می‌رسد که نوع آجدار در 4 گرید A1، A2، A3 و A4 دسته بندی می‌شود. میلگردهای آجدار به دلیل داشتن آج‌هایی روی سطح خود مقاومت و استحکام کافی دارند ولی میلگرد ساده بدون آج می‌باشد.

به دلیل استحکام بالای میلگرد آجدار، از این نوع میلگرد در آرماتوربندی تیر و ستون سازه بتنی استفاده می‌شود.

میلگرد A1 انعطاف‌پذیری بالایی دارد و در دسته مقاطع نرم قرار می‌گیرد. این میلگرد هیچ‌گونه آجی روی سطح خود نداشته و به همین دلیل مناسب برای استفاده در صنعت ساختمان نیست.

چون سطح این میلگرد صاف است چسبندگی مناسبی با بتن ندارد و همچنین به دلیل انعطاف‌پذیری زیادی که دارد مقاومت کافی در برابر بارهای وارده نخواهد داشت.

میلگرد A2 که دارای آج مارپیچی است از جمله میلگردهایی می‌باشد که در صنعت عمران و ساخت‌وساز استفاده زیادی دارد. در خاموت‌بندی و مش‌بندی سازه از میلگرد A2 بیشتر استفاده می‌شود. چون میلگرد A2 در خمکاری و برشکاری کیفیت قابل قبولی ارائه می‌دهد بیشتر در ساخت خاموت استفاده می‌شود.

میلگرد A3، آج جناقی دارد و میلگرد پرمصرفی در ساخت ساختمان‌ها می‌باشد. این نوع میلگرد در ساخت و آرماتوربندی تیر و ستون بیشتر به کار برده می‌شود.

میلگرد A3 ترد و شکننده می‌باشد و به همین علت ممکن است در خمکاری ترک بخورد و شکل‌پذیری مناسبی از خود نشان ندهد.

تصویر میلگرد فولادی

میلگرد A4 مصرف بالایی ندارد و تولیدکنندگان محدودی در ایران میلگرد A4 تولید می‌کنند. چرا که مصرف این نوع میلگرد در سازه‌ها کم است و در کاربری‌های خاصی استفاده می‌شود. برای اینکه بدانیم تولید و مصرف کدام میلگرد زیاد است باید میزان تولیدات را بررسی کنیم.

با توجه به توضیحات بالا می‌توان به این نتیجه رسید که میلگرد A2 و A3 به دلیل مصرف بالایی که در ساخت‌وساز دارند، تقاضای زیادی دریافت می‌کنند. به دلیل همین تقاضای زیاد، تولید این دو میلگرد نیز زیاد می‌باشد. اما میلگرد A1 و A4 نسبت به میلگردهای نام‌برده تولید کمتری دارند.

اگر خط تولید کارخانجات میلگرد را بررسی کنیم، درمی‌یابیم که بیشتر تولیدکنندگان، میلگرد A2 و A3 را در سبد محصولات خود قرار داده‌اند و میلگرد A1 و A4 توسط کارخانجات محدودی به تولید می‌رسد.

در مقاله زیر براساس آمار و ارقام تولید مقاطع فولادی، مشخص کردیم که میلگرد پرمصرف‌ترین محصول فولادی در ایران می‌باشد. برای مطالعه می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

بخوانید: پرمصرف‌ترین محصول فولادی را بشناسیم

با توجه به میزان تقاضای مصرف‌کنندگان و تولید کارخانجات می‌توان نتیجه گرفت تولید و مصرف کدام میلگرد بیشتر است؛ میلگرد A2 و A3 میزان تولید بالایی در بین میلگردهای تولید داخلی دارند.

همچنین میلگرد A3 در سایزهای 20، 22 و 25 برای آرماتوربندی ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. میلگرد A3 در سایز 28، 30 و 32 در آرماتوربندی سازه‌های عظیم و برج‌ها کاربرد دارد.

از میلگرد A2 سایز 8 و 10 و میلگرد A3 سایز 12 برای ساخت خاموت و تیرچه استفاده می‌شود.

تولیدکنندگان برتر میلگرد

بیش از 50 تولیدکننده فولاد در سراسر ایران انواع مقاطع فولادی را تولید و به بازار آهن عرضه می‌کنند. از بین کارخانجات فولاد سازنده میلگرد، برترین تولیدکنندگان را در زیر معرفی می‌کنیم.

لازم به ذکر است بیشترین میلگرد تولیدی این کارخانجات، میلگرد A2 و میلگرد A3 است. میلگرد تولیدی هر کدام از کارخانجات در مقابل آن نوشته شده است.

با توجه به آمار تولیدات کارخانجات و تنوع محصولاتی که در بالا برای هر کارخانه میلگرد مشخص کردیم، می‌توان گفت میلگرد A2 و A3 بیشترین تولید را در ایران دارد که در ابتدای مقاله به آن اشاره کرده بودیم.

تولیدکنندگانی که معرفی شد از جمله معتبرترین کارخانجات تولید میلگرد می‌باشند. این تولیدکنندگان در استان‌های مختلف قرار دارند، برای بررسی موقعیت جغرافیایی هر کارخانه می‌توانید به لیست تولیدکنندگان مراجعه کنید و موقعیت جغرافیایی کارخانجات را روی نقشه بررسی نمایید.

تصویر میلگرد آجدار فولادی

چه دلایلی بر میزان تولید میلگرد تاثیر دارد؟

تقاضا برای هر میلگردی زیاد باشد طبیعتا میزان تولید آن نیز بیشتر خواهد بود. با توجه به اینکه در صنعت ساختمان میلگرد A2 و A3  بیشتر مصرف می‌شود، تقاضا برای خرید آن نیز بیشتر است. از این رو تولیدکنندگان زیادی در سبد محصولات خود این دو میلگرد را جا داده‌اند.

مواد اولیه، میزان تجهیز بودن تولیدکننده، قرارگیری در فصل‌های پرفروش و یا کم‌فروش، میزان صادرات و میزان فروش تولید کننده از جمله دلایلی است که بر میزان تولید میلگرد تاثیر خواهد گذاشت.

البته باید خاطر نشان کرد موارد ذکر شده به طور کلی نامبرده شد و پیدا کردن دلیل مناسب نیازمند تحلیل و بررسی دقیق‌تری می‌باشد.

تولید، عرضه و صادرات میلگرد به رشد و توسعه اتصاد کشور، صنعت ساخت و ساز و ابادانی کشور کمک زیادی می‌کند.

ایران از جمله کشورهایی است که میلگرد، تیرآهن و دیگر محصولات آهنی آن توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته می‌شود و علاوه‌بر آن به صادرات این محصولات نیز می‌پردازد. میلگرد محصول با ارزشی برای کشور ایران به حساب می‌آید.

بخوانید: 5 نکته در انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

جمع‌بندی

برای اطلاع از اینکه تولید و مصرف کدام میلگرد زیاد است بایستی میزان تولید میلگردهای مختلف را بررسی کرد. ما در این دانشنامه تنوع محصولات مربوط به انواع میلگردها و میزان تولید هر کدام را بررسی کردیم. اگر به جدول هر تولیدکننده در وبسایت عصرآهن نگاه کنید بیشترین موجودی میلگرد مربوط به میلگرد A2 و A3 است.

همچنین برای بررسی قیمت میلگرد روی لینک کلیک کرده و به صفحه مربوطه مراجعه نمایید. برای خرید میلگرد و انواع مقاطع فولادی با شماره 0414180 تماس بگیرید. کارشناسان بخش فروش راهنمای شما خواهند بود.

۰۸۹۸۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱