5 نکته در انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

5 نکته در انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 9 دقیقه

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که کدام نوع میلگرد به عنوان بهترین میلگرد برای ساختمان سازی است. اینکه چه پارامترهایی بهترین مصالح را مشخص می‌کنند بحث دیگری است ولی در این دانشنامه قصد داریم به 5 نکته‌ای که نیاز است هر خریدار قبل از انتخاب و خرید میلگرد بداند، اشاره کنیم.

پس تا انتها همراه ما باشید.

چرا باید بهترین میلگرد را انتخاب کنیم؟

میلگردی به‌عنوان بهترین میلگرد برای ساختمان‌سازی تعیین می‌شود که کیفیت مناسب داشته باشد. علاوه بر آن استحکام کافی در برابر نیروهای لازم را دارا باشد. چرا به میلگردی که استحکام کافی داشته باشد، بهترین میلگرد می‌گویند؟

جواب ساده است! چون این نوع میلگرد در سازه رفتار مناسبی در برابر نیروهای وارده نشان می‌دهد. این کار باعث می‌شود تا از خسارات جبران‌ناپذیر جانی و مالی جلوگیری شود.

‌‌

برای بهترین میلگرد، باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید؛ اما قبل از هر چیز بیایید عوامل تأثیرگذار در انتخاب تمامی مقاطع فولادی را بررسی کنیم.

عوامل تأثیرگذار در انتخاب میلگرد

چند پارامتر وجود دارد که در خرید مقاطع آهنی تأثیرگذارند. یعنی هنگام خرید هر کدام از آهن‌آلات موردنیاز باید موارد زیر را کنترل کرد. این موارد عبارت‌اند از:

روش تولید

فرایند تولید در کیفیت مقاطع آهنی تأثیر مستقیمی دارد. علاوه بر آن، اینکه مادۀ اولیه میلگرد از سنگ آهن به دست آمده یا از آهن قراضه نیز حائز اهمیت است.

گرید میلگرد

منظور از گرید میلگرد، دسته‌بندی بر اساس استاندارد A1، A2، A3 و A4 است. قبل از خرید حتماً بدانید طراح سازه چه نوع میلگردی را برای پروژه تعیین کرده است. و خرید خود را طبق نقشه‌های سازه‌ای انجام دهید.

سایز میلگرد

سایزبندی میلگرد از 6 تا 22 است در ایران بیشترین میزان تولید و تقاضا برای سایزهای 8، 10، 12، 14، 16 و 18 است. برای ساخت تیر و ستون بتنی هم از سایز 14 الی 20 استفاده می‌کنند.

کارخانه تولیدکننده

به دو دلیل کارخانۀ تولیدکننده مهم است:

  • کیفیت محصول و فرایند تولید؛
  • مسافت کارخانه تا محل پروژه.

جنس میلگرد

میلگرد انواع مختلفی دارد. یعنی علاوه‌بر میلگرد فولادی میلگرد اپوکسی، بازالت، فایبر گلاس و دیگر انواع مختلف نیز وجود دارد؛ البته در ایران، سهم بازار میلگرد را نوع فولادی آن در برگرفته است.

درجه گرید میلگرد، استاندارد ساخت آن، شکل‌پذیری میلگرد، قابلیت جوشکاری و مقاومت در برابر خوردگی حتما باید مناسب نوع سازه باشد؛ اما در کنار مرغوبیت و کیفیت مقطع فولادی باید به نکات دیگری نیز توجه کرد.

موارد مهم در انتخاب بهترین میلگرد را در قالب 5 نکته نوشته‌ایم. قطعاً نکات و موارد بسیار زیادی در زمینه خرید میلگرد وجود دارد و ما به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

شما هم می‌توانید تجربه و دانش خود در زمینه انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان سازی را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نکته اول؛ موقعیت جغرافیایی

برای خرید بهترین میلگرد برای ساختمان سازی لازم است تا حتما در زمینه میلگرد خریداری شده تحقیق داشته باشید. یکی از مواردی که باید راجب آن بدانید موقعیت جغرافیایی تولیدکننده و یا محل بارگیری میلگرد است.

در انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان‌سازی علاوه‌بر کنترل کیفیت و مرغوبیت میلگرد فولادی، اطلاع از موقعیت جغرافیایی تولیدکننده نیز بسیار مهم است. چراکه بهترین میلگرد برای پروژه، میلگردی است که از نزدیک‌‌ترین تولیدکننده به محل پروژه خریداری شود.

اهمیت نزدیک بودن تولیدکننده به این دلیل است که هزینه حمل‌ونقل و ارسال بر اساس بیشتر شدن مسافت افزایش می‌یابد.

در انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان سازی، توجه به موقعیت قرارگیری و نزدیک بودن تولید کننده به محل پروژه حائز اهمیت است.

مصرف‌کننده‌ای را در نظر بگیرید که در پروژۀ قبلی از میلگرد کارخانجات شمال‌غرب استفاده کرده ولی در پروژۀ جدید به علت تغییر محل پروژه به مناطق مرکزی کشور، باید از کارخانجات دیگری ثبت سفارش کند. 

این مصرف‌کننده هیچ اطلاعاتی از نزدیک‌ترین کارخانه‌ها به محل پروژه (کارخانجات نزدیک به مناطق مرکزی) ندارد؛ بنابراین برای خرید به همان تولیدکننده در شمال‌غرب کشور مراجعه می‌کند. این کار در افزایش قیمت نهایی تأثیر زیادی دارد و موجب بیشتر شدن هزینه‌ها خواهد شد.

برای اطلاع از نزدیک‌ترین کارخانه به محل پروژه، بهترین راه کمک گرفتن از کارشناسانی است که چندین سال در این حوزه فعالیت داشته‌اند و می‌توانند بهترین میلگرد ایران را برای خرید معرفی کنند. برای مشاهده موقعیت جغرافیایی تولیدکنندگان میلگرد کشور روی لینک کلیک کنید.

به‌عنوان مثال در تصویر زیر هزینه ارسال یک ظرفیت میلگرد (22 تن) از کارخانه آذر فولاد امین و کارخانه آریان فولاد به تهران را مقایسه کرده‌ایم. همان طور که می‌بینید ارسال از آریان فولاد به تهران مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

‌‌‌‌

نکته دوم؛ حجم خرید

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که بهتر است پیش از خرید، سایز و حجم میلگرد موردنیاز پروژه را لیست کنید و سپس اقدام به خرید نمایید. به خاطر داشته باشید که نیازی نیست بیش از ظرفیت بار موردنیاز خود، مقاطع آهنی بخرید.

تعداد شاخه، تناژ  یا مقدار کیلو بار خریداری را معین کنید تا هم از عواقب بعدی جلوگیری نمایید و هم سرعت روند خرید را بیشتر کنید.

بخوانید: با صفر تا صد خرید میلگرد از کارخانه آشنا شوید

نکته سوم؛ مشورت با کارشناس

همۀ ما از اهمیت مشورت‌کردن به‌ویژه مشورت با متخصص در زمینه مربوطه مطلع هستیم. مشاوره گرفتن از کارشناسان می‌تواند تأثیر شایانی در خرید داشته باشد.

در زمینه خرید آهن‌آلات بسیار مهم است تا با اشخاصی که در این زمینه تجربه قبلی داشتند، صحبت کرد. در بسیاری مواقع دسترسی به چنین افرادی آسان نیست و یا شاید مهندسین و پیمانکارانی که با آن‌ها در ارتباط هستیم، تجربۀ محدودی در زمینه خرید آهن آلات داشته باشند.

اما سازمان‌ها و مجموعه‌هایی مثل بازارهای اینترنتی آهن و فولاد هستند که به صورت تخصصی در زمینه خرید انواع مقاطع آهنی مشاوره می‌دهند. ارائه راهنمایی و مشاوره به خریدار و مصرف‌کننده کمک خواهد کرد تا بهترین انتخاب را با توجه به شرایط کار و پروژه داشته باشد.

شما در تماس با مجموعه عصرآهن می‌توانید با مشاوران و کارشناسان بخش فروش در ارتباط باشید و هر سؤال یا ابهامی در روند خرید یا در رابطه با مقاطع فولادی و تولیدکنندگان فولاد داشتید با ما در میان بگذارید.

با راهنمایی کارشناسان و مشاوران خرید آهن آلات می‌توانید بهترین میلگرد برای ساختمان‌سازی را خریداری کنید.

نکته چهارم؛ آنالیز میلگرد

برای اطلاع از کیفیت و درستی میلگرد یکی از روش‌هایی که می‌توان استفاده کرد آنالیز و انجام تست میلگرد است. با آنالیز میلگرد (منظور آزمایش‌هایی است که روی میلگرد انجام می‌شود) از درستی مقطع خریداری شده می‌توان مطمئن شد.

با تست کشش و خمشِ میلگرد، هم مقاومت و هم استحکام مقطع خریداری شده مشخص می‌شود؛ بنابراین می‌توان از خرید بهترین میلگرد برای ساختمان‌سازی مطمئن شد. با استفاده از این روش، مناسب بودن مشخصات میلگرد برای سازه تعیین می‌شود.

مناسب‌ترین میلگرد برای سازه، میلگردی است که مقاومت تنش کششی آن تأیید شده باشد. لازم است بدانید تنش کششی مناسب برای انواع استاندارد میلگرد به ترتیب زیر است:

  • میلگرد A3 دارای تنش کششی 400 مگاپاسکال؛
  • میلگرد A2 دارای تنش کششی 340 مگاپاسکال؛
  • میلگرد A1 دارای تنش کششی 240 مگاپاسکال؛
  • میلگرد A4 دارای تنش کششی 500 مگاپاسکال.

میلگرد با تست خمش و کشش تأیید شده، مناسب برای ساخت‌وساز است. 

نکته پنجم؛ خرید مستقیم ازکارخانه

از دیگر نکات مهم، خرید مستقیم از کارخانه است که امکان دارد به‌راحتی نتوان از کارخانه ثبت سفارش کرد. برای این‌کار باید توسط شرکت‌های معتبر ثبت سفارش کنید. خرید مستقیم از کارخانه به دو دلیل اهمیت دارد:

اول اینکه در خرید از خود کارخانه قیمت نهایی مناسب‌تر خواهد بود. همچنین در ارسال مستقیم میلگرد از کارخانه، تمامی فرآیند ارسال و بارگیری بر عهده کارخانه است.

این نوع میلگرد از این جهت بهترین میلگرد برای ساختمان سازی است که مستقیماً از خود تولیدکننده خریداری می‌شود و در صورت وجود مشکل، پیگیری از کارخانه به آسانی انجام خواهد شد.

مورد دوم اینکه هزینۀ حمل و نقل در کارخانه مقرون‌به‌صرفه‌تر است که هزینۀ خرید مناسب از جمله مهم‌ترین موارد در خرید آهن آلات است. برای آشنایی با چگونگی نحوه خرید مستقیم از کارخانه پیشنهاد می‌شود به لینک زیر مراجعه کنید.

بخوانید: راهنمای خرید مستقیم میلگرد از کارخانه

نحوۀ شناسایی میلگرد باکیفیت

  • شما باید روش‌های شناسایی میلگرد تقلبی از اصل را بدانید. با شناخت این روش‌ها می‌توانید بعد از تحویل میلگرد کنترل و بررسی‌های لازم را انجام دهید. برای این‌کار نام اختصاری، پلاک شناسایی، رنگ میلگرد و برگه آنالیز را چک کنید.
  • نام اختصاری کارخانه روی هر شاخه میلگرد حک می‌شود که یکی از روش‌های اصلی تشخیص میلگرد تقلبی است. پلاک شناسایی نیز شامل اطلاعات لازم و کافی است که روی هر بندیل میلگرد توسط تولیدکننده بسته می‌شود.
  • برگ آنالیز به تست میلگرد مرتبط است که کارخانه باید در اختیار خریدار قرار دهد. رنگ میلگرد و خصوصیات ظاهری، تماما نشانگر کیفیت و سالم بودن میلگرد است و باید در زمان تحویل بررسی شود.
  • رنگ میلگرد زنگ زده از ظاهر آن مشخص است. میلگردی که به رنگ زرد یا نارنجی مایل باشد، رطوبت دیده است و ممکن است کیفیت مورد انتظار را نداشته باشد. در این صورت مهندس پروژه اقدامات لازم نظیر آزمایش نمونۀ میلگرد را باید انجام دهد.

نکتۀ مهم: قدرت و انعطاف‌پذیری میلگردی که انتخاب می‌شود باید مناسب پروژه باشد. برای اطلاع از این ویژگی‌ها باید به نتایج آزمایش و مواد اولیه ساخت آن توجه کرد و از تولیدکنندگان معتبر خریداری کرد.

سخن آخر

میلگرد از جمله مصالح اصلی در ساخت سازه به‌ویژه سازه‌های بتنی است. قبل از خرید این مقطع باید نکات مهمی را بررسی کرد و راجع‌به آن اطلاعات کافی داشت. در این مقاله سعی کردیم تا شما را برای خرید بهترین میلگرد برای ساختمان سازی راهنمایی کنیم.

شما می‌توانید برای ارتباط با مشاوران مجموعه عصرآهن از طریق شمارۀ 0414180 با ما در تماس باشید. همچنین برای اطلاع از قیمت میلگرد به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید.

سؤالات متداول

در انتخاب بهترین میلگرد به چه نکاتی باید توجه کرد؟

سایز، جنس، کیفیت، سالم بودن مقطع، وزن، روش تولید و کارخانه تولیدکننده.

میلگرد کدام کارخانجات باکیفیت است؟

میلگرد باکیفیت طبق استاندارد تولید می‌شود. از آنجایی که تولیدکنندگان فولاد در ایران طبق استانداردهای اروپایی و ISI تولید می‌شوند از لحاظ کیفی مورد تأیید هستند؛ اما بهتر است قبل از انتخاب میلگرد با کارشناسان فروش عصرآهن مشورت کنید. شماره تماس 0414180

۲۸۵۹۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱