میلگرد صنعتی چیست | هر چیزی که باید درباره آن بدانید!

میلگرد صنعتی چیست | هر چیزی که باید درباره آن بدانید!

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اگر تصور می‌کنید که میلگرد فقط در ساختمان سازی کاربرد دارد باید اشاره کرد این مقطع فولادی در بخش قابل توجهی از صنایع مختلف به کار برده می‌شود؛ میلگرد صنعتی در کاربری‌های گوناگونی مورد استفاده است.

اگر شما نیز می‌خواهید بدانید میلگرد صنعتی چیست، چه کاربرد و انواعی دارد این مقاله را تا پایان مطالعه کنید تا شناخت کافی از آن به شما ارائه شود.

میلگرد انواع مختلفی دارد که میلگرد صنعتی یکی از آنها می‌باشد. میلگرد ساختمانی و صنعتی تفاوت‌هایی دارند و از لحاظ ظاهری و کاربردی یکسان نیستند.

میلگرد صنعتی چیست؟

میلگرد صنعتی از فولاد ساخته می‌شود و در بخش عظیمی از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع میلگرد با توجه به نیاز و کاربردی که قرار است استفاده شود، تولید شده و به همین علت ممکن است در سایزبندی و ابعاد مختلف به بازار عرضه گردد.

میلگرد فولادی از لحاظ شکل ظاهری به دو نوع ساده و آجدار تقسیم‌بندی شده است و نوع ساده بیشترین کاربرد را در صنعت دارد.

میلگرد ساده نوعی میلگرد صنعتی است و در ساخت تجهیزات، ماشین آلات و ابزارها استفاده می‌شود. میلگرد صنعتی در مقایسه با میلگرد آجدار سایزبندی و ساختار هندسی متفاوتی دارد و در قطرهای مختلفی تولید می‌شود. میلگرد ساده صنعتی همان میلگرد با استاندارد A1 است.

تصویر میلگرد صنعتی

از آنجایی که در صنعت میلگرد بدون آج بیشتر به کار برده می‌شود بنابراین سطح میلگرد صنعتی صاف و سیقلی می‌باشد. البته گاها میلگرد صنعتی به صورت آجدار نیز تولید می‌شود و در برخی کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما نوع آجدار میلگرد صنعتی سفارشی بوده و برای مصارف خاص تهیه می‌شود. مقاومت میلگرد صنعتی در برابر خمش بیشتر بوده و در مقایسه با میلگرد ساختمانی قطر بیشتری دارد.

این میلگرد مقاومت مناسبی در برابر رطوبت دارد، تنش تسلیم آن بالای 240 مگاپاسکال و استحکام کششی آن بالای 360 است.

مهم است بدانید، مفتول که از جمله مصالح فولادی پرفروش و پرکاربرد در صنعت آهن است از میلگرد ساده ساخته می‌شود. مفتول از نوع میلگرد صنعتی با کمترین قطر آن است و انعطاف‌پذیری بسیار مناسبی دارد.

انواع میلگرد صنعتی

لازم به ذکر است میلگرد صنعتی برای ساختمان سازی مناسب نیست و فقط در صنعت به کار برده می‌شود. این نوع میلگرد از سایز 8 میلی‌متر تا 130 میلی‌متری تولید و عرضه می‌شود. همان طور که گفته شد میلگرد ساده صنعتی و میلگرد آجدار صنعتی، هر دو تولید و مورد استفاده قرا می‌گیرد ولی عموما کاربرد و تولید نوع اول بیشتر از نوع دوم است.

  • کاربرد میلگرد صنعتی
  • ساخت پیچ و مهره
  • ساخت ماشین آلات کشاورزی
  • ساخت انواع تجهیزات و دستگاه‌های تولید مواد غذایی
  • تولید انواع دستگاه‌ها
  • خودروسازی
  • ساخت انواع ابزار
  • ساخت و تولید انواع اتصالات
  • خاموت
  • مفتول

بخوانید: تفاوت میلگرد a1 a2 a3 a4 به همراه مشخصات مکانیکی و کاربرد آن ‌ها

قیمت میلگرد صنعتی

میلگرد باکیفیت از مواد اولیه مرغوب تولید می‌شود تا مقاومت و استحکام مقطع را تا حد نیاز تامین کند. مرغوب بودن مواد اولیه ساخت میلگرد صنعتی در قیمت آن تاثیر بسیاری خواهد داشت.

قیمت میلگرد صنعتی وابسته به قیمت شمش فولادی بوده و با تغییر نرخ آن با افزایش یا کاهش همراه خواهد بود. بنابراین از نوسانات موجود در بازار آهن آلات بی‌تاثیر نیست.

تصویر کاربرد میلگرد صنعتی

تولیدکنندگان میلگرد صنعتی

میلگرد ساده یا همان نوع A1 به دو صورت کلاف و شاخه به فروش می‌رسد و عمدتا در سایزهای 8 تا 40 میلی‌متری موجود است. سایزهای با قطر کم به صورت کلاف و میلگرد با سایز بزرگتر به صورت شاخه عرضه می‌گردد. تولیدکنندگان زیر از جمله فعالان در زمینه تولید میلگرد ساده می‌باشند:

تفاوت میلگرد صنعتی با میلگرد ساختمانی

شکل ظاهری

از جمله بارزترین تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی، تفاوت در شکل ظاهری و هندسی آنهاست. میلگرد مورد استفاده در آرماتوربندی سازه به سه نوع آجدار مارپیچی، آجدار جناقی و آجدار مرکب تقسیم بندی می‌شود ولی میلگرد صنعتی بیشتر سطح صاف و بدون آج دارد.

براساس استاندارد، میلگرد در چهار دسته A1، A2، A3 و A4 تولید و عرضه می‌شود که در این دسته بندی نوع A1 میلگرد صنعتی بوده و نوع A2، A3 و A4 میلگرد ساختمانی هستند.

خواص مکانیکی

مقاومت در برابر خمش و کشش، استحکام میلگرد، قابلیت جوشکاری و ماشین‌کاری آن مربوط به آلیاژهایی است که در ترکیب میلگرد به کار برده می‌شود. از این رو خواص مکانیکی میلگرد صنعتی و میلگرد ساختمانی با هم تفاوت دارد.

استحکام بسیار بالا و انعطاف پذیری انواع میلگرد صنعتی براساس نوع آلیاژ و میزان افزودنی‌های آن به وجود می‌آید. میلگرد صنعتی از لحاظ خواص مکانیکی ویژگی‌هایی دارد که بودن همان خواص در میلگرد ساختمانی اهمیت چندانی ندارد.

بخوانید: راهنمای خرید مستقیم میلگرد از کارخانه

سایزبندی

تنوع و سایزبندی میلگردی صنعتی بسیار زیاد است و حتی براساس سفارش مشتری نیز تولید می‌شود اما سایزبندی میلگرد ساختمانی در قطر و سایز مشخصی (8 الی 32 میلی‌متر) می‌باشد.

همچنین لازم به ذکر است میلگرد ساختمانی از فولاد ST37 تولید می‌شود ولی در ساخت میلگردهای صنعتی از انواع مختلف آلیاژهای فولاد استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

توجه داشته باشید که میلگرد صنعتی تفاوت‌هایی با میگرد معمولی مورد استفاده در ساخت تیر و ستون ساختمان دارد. با اشاره به تمامی تمایز و تفاوت‌های آن و انواع کاربرد میلگرد صنعتی به معرفی این مقطع فولادی پرداخته شد.

برای دسترسی سریع به آهن آلات موجود در بازار و قیمت میلگرد و فولاد می‌توانید با واحد مشاوره عصرآهن با شماره ۰۴۱۳۳۲۵۰۲۸۰ در تماس باشید، کارشناسان ما راهنمای شما خواهند بود. سایت عصر آهن تمام اطلاعاتی را که در مورد محصولات آهن و فولاد، قیمت، کاربرد و فروشندگان این محصولات نیاز دارید، برای شما فراهم کرده است.

۸۷۵۵۸
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱