آشنایی با فرآیند ساخت ورق عرشه فولادی

آشنایی با فرآیند ساخت ورق عرشه فولادی

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۴ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 7 دقیقه

استفاده از سقف عرشه فولادی در سال‌های اخیر به شدت رونق پیدا کرده است. می‌توان گفت سازندگان سازه‌ها  به جایگاه مناسب و کارآمد آن در صنعت عمران پی برده‌اند.

این سبک سازه مزایای بیشتری نسبت‌به دیگر روش‌های ساخت ساختمان دارد. در این مقاله قصد نداریم به بررسی سیستم سازه‌ای سقف عرشه فولادی بپردازیم؛ بلکه می‌خواهیم فرآیند ساخت ورق عرشه فولادی را بررسی کنیم.

همچنین ویدیو ساخت این نوع ورق را جهت درک آسان‌تر در متن قرار داده‌ایم. تا انتهای متن با ما همراه باشید...

قبل از بررسی فرآیند تولید ورق عرشه فولادی به طور خلاصه به معرفی این سازه و جایگاه آن در ایران بپردازیم. سقف سازه عرشه فولادی نسبت به دیگر سازه‌های متداول تفاوت‌هایی دارد.

این سیستم دارای ساختار نوین و مزیت‌های منحصر به فردی است و به همین جهت طرفداران بسیاری در ساخت‌وساز پیدا کرده است.

سقف عرشه فولادی جزو سقف‌های کامپوزیت یا مرکب به شمار می‌آید؛ چراکه از بتن و فولاد تشکیل می‌شود. این سقف را به طور کلی از ورق فولادی، بتن، میلگرد حرارتی، صفحه مش‌بندی، ناودانی، گل میخ و نبشی می‌سازند.

ورق عرشه فولادی

ورق عرشه فولادی از جنس گالوانیزه است و در ضخامت‌های 0/7 تا 1/2 میلی‌متر و در عرض 125 سانتی‌متر تولید می‌شود. گالوانیزه بودن این ورق به مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی کمک شایانی می‌کند و در نتیجه می‌توان گفت استفاده از ورق عرشه فولادی عمر سازه را طولانی‌تر و با دوام‌تر خواهد کرد.

تصویر ورق عرشه فولادی

انواع ورق عرشه فولادی

لازم به ذکر است که ورق عرشه فولادی در چهار نوع شادولاین، سینوسی، ذوزنقه و دامپا یا لمبه تولید و به بازار عرضه می‌گردد. هر کدام از این ورق‌ها را در زیر معرفی کرده‌ایم:

ورق ذوزنقه

روی این نوع ورق عرشه فولادی برجستگی‌هایی به شکل ذوزنقه وجود دارد و قسمت ذوزنقه مانند دارای زاویه است.

ورق سینوسی

برجستگی‌هایی به شکل منحنی روی این نوع ورق وجود دارد که زاویه‌دار نیستند و بیشتر در سقف‌های شیروانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق شادولاین

این نوع ورق بیشتر در کانکس‌ها، سردخانه، سوله و سازه‌های پیش ساخته کاربرد دارد و مانند ورق ذوزنقه برجستگی‌هایی مشابه دارد، فقط تعداد و روند تکرار منحنی‌ها متفاوت است.

ورق دامپا یا لمبه

این ورق عمق کمتری نسبت به دیگر مدل‌های ورق عرشه فولادی دارد. و نیز بیشتر در سقف‌های کاذب، شیروانی و سقف‌های داخلی؛ همچنین در کانکس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بخوانید: ورق فولادی چیست | 8 نوع از پرکاربردترین ورق‌های فلزی

فرآیند ساخت ورق عرشه فولادی

در فرآیند ساخت این ورق از رول فرمینگ استفاده می‌شود. به این صورت که ورق گالوانیزه را زیر آن قرار می‌دهند. درجه کیفی تعیین‌کننده این ورق‌ها برآمدگی‌های منظمی است که توسط غلتک به وجود می‌آید و نیز فاصله بین پستی و بلندی‌های آن است.

وزن ورق گالوانیزه به کار برده شده در سازه عرشه فولادی 180 الی 275 گرم بر متر مربع است این ورق اکثرا طبق استاندارد JIS G 3302 ساخته می‌شود.

مراحل ساخت ورق عرشه فولادی

ورق گالوانیزه فولادی به صورت رول از کارخانه ورق خریداری می‌شود سپس زیر دستگاه غلتک قرار می‌گیرد تا سطح آن کاملاً صاف شود. بعد از آن زیر دستگاه رول فرمینگ رفته و شکل می‌گیرد. این فرآیند به کمک چند غلتک در کنار هم انجام شده و برجستگی‌هایی به شکل ذوزنقه روی ورق پدیدار می‌شود.

تصویر ورق سقف کامپوزیت

بعد از اتمام این مرحله، ورق کاملا به شکل دلخواه درآمده و عرض آن کمتر می‌شود. در آخر ورق عرشه را در طول مشخص برش می‌دهند تا آماده ارسال به پروژه شود.

برای آشنایی بیشتر با فرآیند ساخت ورق عرشه فولادی می‌توانید ویدئوی زیر را مشاهده کنید. تمامی مراحل گفته شده از فرایند تولید ورق عرشه در این ویدیو به تصویر کشیده شده است.

قیمت ورق عرشه فولادی

با توجه به اینکه استفاده از سیستم سازه‌ای عرشه فولادی در ایران متداول شده و امروزه مهندسین زیادی این سازه را ترجیح می‌دهند، ورق عرشه فولادی توسط تولیدکنندگان ایرانی هم تولید و توزیع می‌شود؛ البته نوسانات و مسائل اقتصادی در تعیین قیمت انواع ورق تأثیرگذار است و باعث عدم تثبیت نرخ آن می‌شود.

تصویر ورق گالوانیزه عرشه فولادی

وزن و عرض ورق فولادی براساس تولیدکننده با حفظ استانداردهای معتبر ممکن است متفاوت باشد؛ بنابراین قبل از خرید بایستی جزئیات محصول بررسی گردد.

در برآورد هزینه پروژه‌های ساختمانی باید عمر سازه، زیبایی و استحکام نیز در نظر گرفته شود. استفاده از مصالح نوین اگر از لحاظ هزینه‌های اولیه گران‌تر باشد به دلیل اینکه هزینه نگهداری و تعمیر و ترمیم ساختمان را به حداقل می‌رساند، بهتر و مناسب‌تر از دیگر مصالح ساختمانی به‌شمار می‌آید.

ناگفته نماند که استفاده از این سیستم سازه‌ای، میزان مصرف میلگرد و بتن را کاهش می‌دهد؛ بنابراین مقرون به صرفه‌تر است.

بخوانید: فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز

مراحل نصب و اجرای ورق عرشه فولادی در سازه

در سازه عرشه فولادی پس از اجرای اسکلت‌بندی ساختمان، شروع به اجرای سقف می‌شود. به این ترتیب که ورق‌های گالوانیزه به طبقات منتقل شده و روی تیرهای سازه نصب و ثابت می‌شوند.

نصب ورق به وسیله دستگاه میخکوب انجام می‌گردد. سپس گل میخ‌ها را روی ورقِ سقف جوش می‌دهند. بعد از نصب گلمیخ، نصب آرماتوربندی و بتن ریزی انجام می‌شود.

در اجرای این سقف باید توجه داشت که ضخامت دال بتنی روی ورق از 50 میلی‌متر و بتن روی گل میخ‌ها از 13 میلی‌متر کمتر نباشد. اجرای سقف عرشه فولادی از نقشه‌های اجرایی استفاده می‌شود.

تصویر سقف عرشه فولادی
سازه عرشه فولادی ساخته شده از ورق گالوانیزه

برای جوشکاری گلمیخ روی ورق عرشه فولادی از جوش قوس الکتریک و جوشکاری تخلیه خازنی استفاده می‌شود. در جوشکاری با قوس الکتریک قسمت مدنظر با جریان جوشکاری تأمین می‌شود؛ ولی در جوشکاری با تخلیه خازنی، گرما از طریق یک قوس با تخلیه سریع انرژی صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر است :

بیش از 50 درصد سازه عرشه فولادی از ورق گالوانیزه تشکیل می‌شود و می‌توان گفت جزو پر مصرف‌‌ترین مصالح در بین دیگر موارد است. چون جنس این ورق از گالوانیزه است خوردگی و زنگ زدگی در سازه عرشه فولادی به حداقل می‌رسد.

مزایای سازه عرشه فولادی

  • وزن سازه را کاهش می‌دهد؛
  • در برابر زلزله مقاومت مناسبی دارد؛
  • امنیت اجرایی آن بالا است؛
  • در برابر آتش سوزی مقاوم است؛
  • امکان تعبیه عایق صدا در سقف این سازه وجود دارد؛
  • سرعت اجرای بالایی دارد؛
  • در مقایسه با روند دیگر سازه‌ها، ساختمان عرشه فولادی مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛
  • عدم وجود خوردگی و زنگ‌زدگی در ورق گالوانیزه.

بخوانید: ضخامت ورق فولادی | تفاوت عمده ورق نازک و ضخیم

سخن آخر

ورق فولادی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مصالح مورد استفاده در سازه‌های ساختمانی است. از جمله پر طرفدارترین ورق‌ها می‌توان به ورق عرشه فولادی اشاره کرد که براساس فرآیندی متفاوت تولید و تهیه می‌شود.

در این دانشنامه به فرآیند ساخت ورق عرشه فولادی پرداختیم و ویدئوی نحوۀ ساخت آن را داخل متن قرار دادیم تا آشنایی کاملی با آن داشته باشید.

برای خرید و اطلاع از قیمت ورق و دیگر مقاطع فولادی به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید، همچنین می‌توانید از طریق شماره تماس 0414180 با مشاورین ما در تماس باشید تا خریدی مناسب را تجربه کنید.

سؤالات متداول

انواع ورق عرشه فولادی را نام ببرید؟

این ورق در چهارنوع شادولاین، سینوسی، ذوزنقه، دامپا یا لمبه تولید می‌شود. هر کدام از این ورق‌ها در کاربری مخصوص خود استفاده می‌شوند.

۱۱۶۵۰
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱