آرماتوربندی فونداسیون چیست؟ نکات و نحوه اجرا

آرماتوربندی فونداسیون چیست؟ نکات و نحوه اجرا

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۴ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 6 دقیقه

یکی از مهم‌ترین مواردی که در ساختمان‌سازی باید مورد توجه قرار بگیرد، استحکام سازه است.‌ برای افزایش استحکام و مقاومت ساختمان از اصول مهندسی مختلفی استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن آرماتوربندی است. آرماتوربندی فونداسیون به سازه‌های بتنی کمک می‌کند تا بارهای اضافی را به زمین منتقل سازند و مقاومت بیشتری داشته باشند. آرماتوربندی فوندانسیون، انواع و نحوه اجرای متفاوتی دارد که در این مطلب به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

انواع فونداسیون چیست؟

برای افزایش استحکام، مقاومت و ایمنی ساختمان به فونداسیون نیاز داریم تا بارهای اضافی سازه به زمین منتقل شود. برای انتخاب یک فونداسیون مناسب در ابتدا باید خاک منطقه توسط مهندسین مورد بررسی قرار بگیرد و سپس برای اجرای فونداسیون های بتنی اقدام شود. دارای انواع مختلفی هستند که هریک به شکل متفاوتی اجرا می‌شوند.

فونداسیون سطحی

همانطور که از نام آن مشخص است در سطح زمین اجرا می‌شود و عمق کمی دارد. این فونداسیون‌ها که به زیر پی نیز معروف هستند انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • فونداسیون منفرد: این پی در ساختمان‌هایی کم ارتفاع (۲ یا ۳ طبقه) مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای یک یا دو ستون است که بار را به زمین منتقل می‌کند.
  • فونداسیون منفرد با شناژ: زمانی‌که پی بتنی به‌وسیله شناژ به یکدیگر متصل شود به آن فونداسیون منفرد با شناژ، باسکولی یا کلاف شده می‌گویند.
  • فونداسیون نواری: بتن مسلح به‌صورت نواری با اتصال پی‌های هر طرف به یکدیگر از بار نقطه‌ای جلوگیری می‌کنند.
  • فونداسیون گسترده: یک لایه بتن ضخیم روی سطح زمین را می‌پوشاند و بیشتر در برج‌سازی استفاده می‌شود.
  • مرکب: هنگامی که شالوده‌ ستون‌های منفرد به یکدیگر بسیار نزدیک هستند از ترکیب دو فونداسیون منفرد استفاده می‌شود.

فونداسیون عمیق

بار سازه را به لایه‌های عمق زمین و زیر ساختمان منتقل می‌سازد. این فونداسیون دارای انواع مختلفی است شامل:

  • فونداسیون شمعی: شمع‌ها اغلب از بتن مسلح، میلگرد و بتن ساخته می‌شوند.
  • فونداسیون حفاری: مشابه شمعی است با این تفاوت که ظرفیت باربری بالایی دارد.

آرماتوربندی فونداسیون چیست؟

برای افزایش مقاومت و ایمنی ساختمان به آرماتوربندی نیاز است، چراکه بتن توانایی تحمل فشار و بارهای اضافی را ندارد. در آرماتور بندی، میلگردها را به شکل‌های مختلف برش می‌دهند و خمکاری می‌کنند. سپس آن‌ها را طبق الگوی خاصی به یکدیگر متصل می‌‌سازند. بعد از اتمام مرحله آماده‌سازی میلگردها، آرماتوربندی فونداسیون انجام می‌شود.

در آرماتوربندی باید موارد زیادی از جمله کنترل مقدار همپوشانی میلگردهای طولی، بررسی کامل محل، چگونگی خم شدن میلگردها، تعیین خاموت‌های مورد استفاده، اندازه و تعداد میلگردهای موردنیاز در نظر گرفته شود‌.

توجه به این موارد به مهندسین کمک می‌کند تا برآورد دقیقی از مصالح موردنیاز داشته باشند.

نحوه آرماتور بندی فونداسیون

آرماتور‌بندی فونداسیون به‌دلیل آنکه با ایمنی ساختمان و میزان استحکام آن در برابر حوادث، رابطه مستقیمی دارد باید به‌صورت کاملا تخصصی و توسط افراد ماهر انجام شود. وجود هرگونه ایرادی در نحوه آرماتور بندی فونداسیون در مراحل بعدی ساخت‌وساز مشکل ایجاد می‌کتد

برای اجرای آن باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. برای میلگردگذاری فونداسیون دقیق باید نقشه کاملی از ساختمان را داشته باشید تا محل اجرای فونداسیون و آرماتوربندی در جای خود انجام شود.
  2. مهم‌ترین جزو آرماتور بندی ساختمان های بتنی تهیه میلگرد است. باتوجه به نوع آرماتور باید میلگردهایی با سایز و وزن مناسب خریداری کنید.
  3. در مرحله بعد نیاز به طراح و نقشه کشی دارید که به آرماتور‌‌بندی مسلط باشد.
  4. طراح و نقشه کش آرماتوربندی به کمک مهندسین باید یک روش مناسب انتخاب کنند.  آرماتوربندی به روش‌های مختلفی مانند کراواتی،‌ منظم و گره زدن انجام می‌شود که هریک در جای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  5. در این مرحله میلگردگذاری فونداسیون باید بادقت انجام شود؛ زیرا بتن باید بتواند در بین آرماتورها قرار گیرد و فضای خالی وجود نداشته باشد.
  6. آخرین مرحله در‌ این فرایند، بتن ریزی است، اما قبل از آن باید اطراف آرماتور قالب‌بندی انجام شود تا آب سیمان خارج‌ نشود.
نحوه آرماتور بندی فونداسیون

انواع آرماتور در فونداسیون

آرماتورها در دو نوع مختلف بسته می‌شوند که هریک روش‌ اجرایی مخصوص به‌خود را دارند. این دو روش به صورت زیر هستند:

آرماتور طولی

میلگرد فولادی در یک ردیف بالا و یک ردیف پایین پی قرار می‌گیرد که فاصله بین آن‌ها باید به‌درستی رعایت شود. لازم به ذکر‌ است که در صورت رعایت نکردن فاصله، آرماتورها بعد از مدتی دچار خوردگی و فرسایش می‌شوند.

آرماتور عرضی

برای جلوگیری از خم شدن آرماتورهای طولی استفاده می‌شود. در این آرماتورها نیز فاصله‌گذاری بسیار مهم است، چراکه فاصله مناسب (تا ۲۰ سانت) از ریزش بتن پیشگیری می‌کند.

مزایای آرماتور بندی فونداسیون

استفاده از بتن به‌تنهایی نمی‌تواند به ساختمان استحکام ببخشد. زیرا توان تحمل نیروی کششی را ندارد بنابراین باید از آرماتوربندی پی استفاده شود‌. برخی از مهم‌ترین مزایای این عمل عبارتند از:

  • جلوگیری از انحراف ساختمان از طرح اولیه
  • هزینه پایین نگهداری بتن دارای آرماتور
  • شکل دادن راحت آرماتور
  • مقاومت بیشتر ساختمان در مقابل آتش و آب
  • افزایش استحکام کششی سازه
  • افزایش قدرت فشرده‌سازی بتن

نحوه اجرای آرماتور بندی فونداسیون

نحوه آرماتور بندی فونداسیون دارای نکات زیادی است که رعایت آن‌ها موجب می‌شود تا میلگرد گذاری فونداسیون با دقت بیشتری انجام شود. ساختمان‌هایی که در‌ آن‌ها آرماتوربندی با درصد خطای ‌پایین‌تری روبرو است از ایمنی بیشتری برخوردار هستند.

میلگرد مهم‌ترین قطعه در آرماتوربندی فونداسیون محسوب می‌شود که باید کاملاً سالم و بدون زنگ‌زدگی باشد.

آرماتوربندی باید توسط تیم متخصص که به‌ تمامی فاصله‌گذاری‌ها وارد هستند، انجام شود. به‌طور‌مثال، فاصله بین خطوط آرماتور نباید بیشتر از ۲۰ سانتی‌متر باشد.

از طرفی دیگر، میلگردهای عرضی که به‌ آن‌ها خاموت گفته می‌شود باید به‌وسیله آرماتوربندی مهار شوند تا کار بدون مشکل پیش برود.

همچنین بهتر است برش قطعات به‌ کمک قیچی برش انجام شود. گفته می‌شود برش میلگرد بوسیله دستگاه بر کیفیت میلگردها تاثیر منفی برجای می‌گذارد.

خم کردن میلگردها نیز به دقت زیادی نیاز دارد به‌عنوان مثال، برای این کار نباید از گرمای کمتر از ۵۰ درجه سانتیگراد استفاده کنید.

نکته مهم دیگری که حین بتن ریزی لازم است به آن توجه شود؛ فاصله بین قالب و میلگردها است که باید حداقل ۵.۵ سانتی‌متر باشد تا روی میلگردها، بتن با ضخامت کافی قرار بگیرد.

نحوه میلگردگذاری فونداسیون

میلگردگذاری فونداسیون جزو کارهای تخصصی در هنگام ساخت و ساز محسوب می‌شود که ریزه‌کاری‌های بسیاری دارد. در‌ ادامه به برخی از مهم‌ترین نکاتی که در نحوه میلگرد گذاری باید به آن توجه کنید، اشاره می‌کنیم.

  • میلگردهایی که در اجرای فونداسیون بکار گرفته می‌شوند؛ نباید قطرشان کمتر از ۱۰ میلی‌متر باشد. در هنگام اجرا محورهای این میلگردها نیز باید بین ۱۰ تا ۳۵ سانتی‌متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.
  • برای رعایت فاصله آرماتورها در حین بتن‌ریزی باید از خاموت در ستون و میلگرد رکابی و کمر کش در دیوارها استفاده شود. برای ساخت خاموت و کمرشکن دیوار اغلب میلگرد a2 مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در هنگام اجرای پی‌های سطحی باید حداقل ۵۰ سانتی‌متر عمق درنظر گرفته شود.
  • در شناژ، حداقل باید از چهار آرماتور سایز ۱۴ و خاموت‌هایی با قطر ۸ میلی‌متر استفاده کنید.
  • برای کف پی حداقل پوشش بتنی باید برابر با ۷۵ میلی‌متر باشد.
  • برای تقویت پی بتنی در مقابل بار و کشش باید آن را با آرماتور مسلح کنید.
  • ابعاد شناژی که به‌عنوان رابط بین پی‌ها عمل می‌کند لازم است حداقل ۳۰ سانتی‌متر باشد تا به پی استحکام ببخشد.

مشاوره و خرید از عصر آهن

عصر آهن یکی از سایت‌های معتبر عرضه‌کننده محصولات مختلف فولادی محسوب می‌شود که از سال ۱۳۹۸ کار خود را آغاز کرده است. در سایت عصر آهن می‌توانید به برندهای مختلف میلگرد که برای آرماتوربندی فونداسیون استفاده می‌شوند، دسترسی داشته باشد.

همچنین در وبسایت قیمت روز تمامی محصولات درج می‌شود تا شما باتوجه به بودجه‌تان بتوانید محصول باکیفیتی را انتخاب کنید. برای دریافت مشاوره و سفارش می‌توانید با شماره تلفن‌ 0414180 تماس بگیرید.

۰۲۰۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱