نحوه محاسبه تحمل بار نبشی

نحوه محاسبه تحمل بار نبشی

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 4 دقیقه

نبشی از مقاطعی است که در صنعت عمران پرکاربرد است. برای استفاده از نبشی در سازه فولادی و بتنی بهتر است در ابتدا از میزان تحمل بار توسط مقطع نبشی مطلع شویم. برای محاسبه تحمل بار نبشی از وزن این مقطع استفاده می‌شود. در ادامه بیشتر راجع‌به این موضوع صحبت خواهیم کرد.

نبشی یک مقطع کاربردی!

مقطع نبشی دارای زاویه‌ای 90 درجه است که توسط دو خط یا دو سطح فولادی در همان نقطه تشکیل می‌شود. نبشی فولادی یکی از مقاطع ساختمانی است که برای افزایش استحکام و پایداری ساختمان به کار می‌رود. 

این مقطع در قسمت‌های مختلف ساختمان، به‌خصوص در نقاط تلاقی دو دیوار، استفاده می‌شود. نبشی فولادی باعث تقویت مقاطع سازه‌ی می‌شود و از شکستن آن‌ها در صورت وقوع زلزله و اعمال تنش‌های مختلف جلوگیری می‌کند. 

از این مقطع در زوایای دیوار یا اجرای چهارچوب درب و پنجره هم استفاده می‌شود. در کل، استفاده از نبشی فولادی به‌عنوان یکی از مقاطع ساختمانی باعث بهبود عملكرد و كيفيت ساختمان شده و هزينه تعميرات بعدی را کاهش می‌دهد؛ در نتيجه باعث صرفه‌جویی در هزينه‌های ساختمان می‌شود.

نبشی در انواع گوناگون و سایزبندی‌های مختلف تولید می‌شود. نبشی فابریک و پرسی از جمله نبشی‌های پرطرفدار در صنعت عمران است. هر کدام از انواع نبشی آستانه تحمل و استحکام متفاوتی دارند که در ادامه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

بخوانید: تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک | خصوصیات و کاربردهای مختلف آن‌ها

میزان تحمل بار نبشی به چه مواردی بستگی دارد؟

تحمل بار توسط نبشی یا هر مقطع فولادی دیگر به دلایل مختلفی بستگی دارد. در زیر مهم‌ترین عوامل را بررسی خواهیم کرد:

  • ضخامت و سایز نبشی؛ نبشی‌ها ضخامت و سایزبندی متفاوتی دارند و بر اساس ابعاد، استحکام آن‌ها متفاوت است به‌عنوان مثال نبشی با ضخامت بیشتر، مقاومت بیشتری هم خواهد داشت. هرچه قدر ضخامت مقطع بیشتر باشد قیمت نبشی نیز بیشتر خواهد بود

  • ‌وزن خود بار؛ وزن خود بار شامل وزن ساختمان، دیوارها، سقف و هر چیز دیگری است که در ساختمان وجود دارد و روی مقطع نبشی وارد می‌شود

  • تنش و بار جانبی؛ این دسته از بارها شامل بار زنده که وزن افراد، مبلمان، تجهیزات و هر چیز دیگری است که در ساختمان حضور دارد را در بر می‌گیرد، بار باد و بار زلزله است.

نحوه محاسبه تحمل بار نبشی

برای محاسبه تحمل بار نبشی، از جدول وزن نبشی استفاده می‌شود. این جدول برای استفاده راحت‌تر و دسترسی سریع‌تر تهیه شده است. 

میزان تحمل بار نبشی با استفاده از وزن نبشی به‌دست می‌آید. به این صورت که با قراردادن وزن و ابعاد نبشی در نرم‌افزار ایتبس، میزان تحمل هر عضو در برابر نیروهای وارده مشخص می‌شود.

در جدول زیر وزن و ابعاد هر نبشی مشخص شده است. مهندسین با استفاده از این جدول نوع نبشی را نسبت به باری که قرار است تحمل کند انتخاب می‌کنند.

جدول وزن نبشی

در جدول بالا از عددی که در ستون وزن هر متر نبشی نوشته شده است را ضرب در 6 متر یا 12 متر کنید، وزن نبشی 6 متری و 12 متری را خواهید داشت.

نبشی چه کاربردهایی دارد؟

نبشی یک نوع پروفیل فلزی است که در ساختمان‌ها و پروژه‌ها در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود. کاربردهای نبشی شامل موارد زیر است:

  • تقویت و افزایش استحکام سازه؛ استفاده از نبشی در اتصالات بین اعضای بتنی یا فولادی باعث تقویت و افزایش استحکام سازه می‌شود
  • حفاظت از لبه‌های ستون بتنی؛ نبشی به‌عنوان یک لباس محافظ برای لبه‌های بتن در ساختمان‌ها استفاده می‌شود تا از خوردگی و آسیب‌دیدگی آن جلوگیری شود
  • دکوراسیون و طراحی؛ علاوه‌بر خصوصیات مقاومتیِ نبشی از این مقطع در کاربری‌های دکوراتیو هم استفاده می‌شود
  • اجرای چاله آسانسور؛ از این مقطع برای اجرا و مقاوم‌سازی چاهک آسانسور استفاده می‌شود
  • اجرای پروفیل درب و پنجره، وال‌پست و مقاوم‌سازی مهاربند هم با استفاده از نبشی انجام می‌شود

نحوه محاسبه وزن نبشی

وزن نبشی را به 3 روش زیر می‌توانید محاسبه کنید:

  1. استفاده از جدول وزن استاندارد که با استفاده از جدول اشتال تهیه شده است
  2. استفاده از جدول وزنی تولیدکننده که توسط هر تولیدکنندۀ نبشی ارائه می‌شود. برای دسترسی به جدول وزن نبشی روی لینک کلیک کنید.
  3. استفاده از فرمول زیر وزن نبشی را به‌دست آورید:

فرمول محاسبه وزن نبشی

بخوانید: راهنمای خرید نبشی | پیش از خرید نبشی چه نکاتی را باید رعایت کنید

سخن آخر

در مقاله نحوه محاسبه تحمل بار نبشی، تأثیر وزن در محاسبه تحمل بار توسط نبشی را بررسی کردیم. این پارامتر به عنوان یکی از معیارهای اصلی در طراحی سازه‌های بتنی و فولادی استفاده می‌شود.

علاوه بر آن عوامل مؤثر در تعیین تحمل بار نبشی شامل جنس و ضخامت بال‌ها و سایر پارامتر‌های سازنده نیز بررسی شده است.

با توجه به اینکه تحمل بار نبشی به عنوان یک پارامتر حائز اهمیت در طراحی سازه‌های بتنی و فولادی است، درک صحیح و دقیق از روش‌های مختلف محاسبه آن بسیار حائز اهمیت است. با مطالعه این مقاله، می‌توانید با دقت و صحت بیشتری به طراحی سازه‌های خود بپردازند.

۰۸۲۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.arrow
۴۱۸۰ - ۰۴۱