مقایسه تیرآهن‌های فولادی | تیرآهن ذوب آهن اصفهان و فولاد ناب تبریز

مقایسه تیرآهن‌های فولادی | تیرآهن ذوب آهن اصفهان و فولاد ناب تبریز

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تیرآهن یکی از المان‌های اصلی سازه‌ فولادی است که وظیفه تحمل بار ساختمان را بر عهده دارد؛ از این رو باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. تیرآهن انواع مختلفی دارد و تنوع تولیدکننده در بازار باعث سردرگمی و سخت شدن انتخاب خریدار می‌شود. ما سعی داریم با بررسی جامع محصولات تولیدکنندگان در بازار آهن ایران راهنمای کاملی ارائه دهیم تا با استفاده از آن خریدی با کیفیت و مقرون به صرفه داشته باشید.

در این دانشنامه، ذوب آهن اصفهان و فولاد ناب تبریز دو تولیدکننده برتر که مرغوب‌ترین و باکیفیت ترین محصولات را به بازار آهن ایران ارائه می‌کنند، بررسی خواهد شد.

نگاهی به تاریخچه فولاد ناب تبریز

تصویر کارخانه فولاد ناب تبریز

فولاد ناب در سال 1384 در زمینی به وسعت 170 هزار مترمربع در 35 کیلومتری غرب تبریز خط تولید محصولات خود را فعال کرد. محصولات این تولیدکننده شامل تیرآهن نیمه سبک، تیرآهن سنگین اروپایی، نبشی، ناودانی سبک و سنگین است و ظرفیت تولید آن به 450 هزار تن در سال می‌رسد.

مقاطع تولیدی این کارخانه به کشورهای همسایه نظیر گرجستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان و عراق صادر می‌گردد. شرکت فولاد ناب تبریز براساس استانداردهای ملی ایران به شماره ۱۷۹۱، ۱۳۹۶۸-۱، ۴۴۷۷-۱، ۱۶۳۴۸ و استاندارد روسی GOST 8240 : 1997 محصولات خود را تولید و به بازار ارائه می‌کند. نام تجاری و حک شده بر روی محصولات فولاد ناب تبریز FTN  می‌باشد.

بخوانید: بررسی جامع فرآیند تولید تیرآهن

نگاهی به تاریخچه ذوب آهن اصفهان

تصویر کارخانه ذوب آهن اصفهان

بزرگترین و اولین تولیدکننده محصولات فولادی در ایران، ذوب آهن اصفهان می‌باشد. این کارخانه در سال 1351 در جنوب غربی استان اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد. ظرفیت تولید سالانه ذوب آهن اصفهان به 3 میلیون و  ششصد هزار تن در سال می‌رسد.

این تولیدکننده بهترین و مرغوب‌ترین محصولات ساختمانی را به بازار آهن آلات ارائه می‌کند. با توجه به کیفیت تولیدی و سابقه ذوب آهن اصفهان، لقب مادر صنعت فولاد کشور به این تولیدکننده اختصاص یافته است. تنوع محصولات کارخانه شامل تیرآهن IPE، تیرآهن IPB، تیرآهن INP، میلگرد، مفتول، نبشی، ناودانی، شمش ساختمانی، کک و مواد اولیه ساخت فولاد می‌باشد.

علامت تجاری و حک شده بر روی محصولات ذوب آهن اصفهان ESCO است. محصولات بر اساس استاندارد ملی ایران  ISIRI 14484، استاندارد DIN1025-2، ۱۳۷۸۱ ISIRI DIN1025-3، استاندارد  DIN1025-1 تولید می‌شوند.

بخوانید: همه چیز درباره ی تیرآهن های ساختمانی

مقایسه دو تولیدکننده

موقعیت جغرافیایی

شرکت فولاد ناب تبریز در شمال غرب و ذوب آهن اصفهان در قسمت‌ مرکزی کشور واقع می‌باشند بنابراین با توجه به موقعیت جغرافیایی هر کدام بهتر است براساس نزدیکی محل پروژه یکی از دو تولید کننده انتخاب شود تا هزینه حمل و نقل به صرفه باشد. در زمینه صادرات محصول، شرکت فولاد ناب تبریز به دلیل نزدیک بودن به مرزهای شمالی کشور هزینه حمل و نقل کمتری خواهد داشت. حدود 15 درصد محصولات تولیدی این کارخانه به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

لازم به ذکر است :

تنوع محصول و وجود تولیدکنندگان زیاد در بازار، تصمیم گیری در خرید را سخت می‌کند. برای خرید غیر حضوری و مطمئن تیرآهن ذوب آهن اصفهان و فولاد ناب تبریز و نیز دیگر تولیدکنندگان می‌توانید با مجموعه عصرآهن در ارتباط باشید.

لیست سایزبندی تیرآهن

می‌توان گفت ذوب آهن اصفهان لیست کامل‌تری نسبت به فولاد ناب ارائه می‌دهد. ذوب آهن در ابعاد 14 تا 30 تیرآهن تولید می‌کند ولی سایز بندی فولاد ناب به 14، 16 و 18 محدود می‌شود. برای دسترسی به جدول سایزبندی فولاد ناب تبریز و ذوب آهن اصفهان و اطلاع از موجودی آنها بر روی اسم هر تولیدکننده کلیک کنید.

توجه داشته باشید که وزن هر بندیل ذوب آهن اصفهان 4/5 الی 5 تن و وزن هر بندیل فولاد ناب تبریز 2/5 تن می‌باشد.

قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن به دلایل متعددی مربوط است که از جمله آنها می‌توان به کیفیت محصول نهایی، مواد اولیه به کار برده شده، استانداردها، فرآیند و دستگاه‌های تولید محصول اشاره کرد. هر دو کارخانه با توجه به کیفیت و خروجی تیرآهن، قیمت مناسبی ارائه می‌دهند.

این تولیدکننده‌ها در تلاشند با ارائه محصولات باکیفیت و فعالیت در بخش صادرات و نیز تامین بازار داخلی، اقتصاد کشور را در زمینه خرید و فروش آهن رونق ببخشند.

با اشاره به اینکه قیمت آهن آلات روزانه دچار نوسان است برای اطلاع از قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان و قیمت تیرآهن فولاد ناب تبریز بر روی لینک هر کدام کلیک کنید. همچنین برای اطلاع از نرخ محصولات دیگر تولیدکننده‌ها و مقایسه آنها با هم به لیست تولیدکنندگان عصرآهن مراجعه نمایید.

نکاتی که باید راجع‌به تیرآهن بدانید

تصویر تیرآهن فولادی
  • حتما با توجه به نیاز سازه، استاندارد تیرآهن را مشخص کنید. تیرآهن IPE دارای جان و بال نامساوی است و ضخامت ابتدا و انتهای بال آن یکسان می‌باشد، تیرآهن INP دارای جان و بال نامساوی که ضخامت ابتدا و انتهای بال آن مساوی نیست و تیرآهن IPB دارای جان و بال مساوی می‌باشد. این سه نوع تیرآهن باید براساس نیاز پروژه انتخاب شوند. با دانستن این موارد به راحتی از روی شکل ظاهری تیر فولادی می‌توان نوع آن را تشخیص داد.
  • وزن تیرآهن و همچنین مطابقت آن با وزن استاندارد را کنترل کنید.
  • کنترل نام تجاری تولیدکننده بر روی محصول که در تیرآهن اکثرا بر سطح بال حک می‌شود.
  • خرید خود را از طریق عاملان فروش معتبر انجام دهید تا از بروز هر گونه مشکل در حین و بعد خرید در امان باشید. مجموعه عصرآهن با داشتن تیم پشتیبانی قوی پیگیری‌های لازم جهت خرید شما را بر عهده می‌گیرد. برای خرید اقلام آهنی خود می‌توانید با ما در ارتباط باشید.
  • بعد از تحویل تیرآهن، خصوصیات ظاهری آن را بررسی کنید تا محصول خریداری شده آسیب دیده و زنگ زده نباشد.

بخوانید: راهنمای خرید تیرآهن | معرفی روشی مناسب برای خرید غیرحضوری آهن آلات

جمع بندی

سعی کردیم پارامترهای دو کارخانه تولید تیرآهن در ایران یعنی فولاد ناب تبریز و ذوب آهن اصفهان را بررسی و مقایسه کنیم. هر دو کارخانه کیفیت محصول مناسبی برای استفاده در کارهای ساختمانی و عمرانی دارند. امید است با مطالعه این دانشنامه در انتخاب محصول خود دقت و بررسی لازم را رعایت نمایید.

برای دسترسی سریع به آهن آلات موجود در بازار و قیمت تیرآهن می‌توانید با واحد مشاوره عصرآهن با شماره ۰۴۱۳۳۲۵۰۲۸۰ در تماس باشید، کارشناسان ما راهنمای شما خواهند بود. سایت عصر آهن تمام اطلاعاتی را که در مورد محصولات آهن و فولاد، قیمت، کاربرد و فروشندگان این محصولات نیاز دارید، برای شما فراهم کرده است. 



۲۱۵۹۳
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱