بررسی نمودار قیمت میلگرد شاهین بناب

بررسی نمودار قیمت میلگرد شاهین بناب

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۱ آبان ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه

میلگرد شاهین یکی از باکیفیت‌ترین و پرمصرف‌ترین میلگردهای بازار آهن است. قیمت این میلگرد مانند دیگر مقاطع فولادی در طول 6 ماه گذشته، تغییراتی داشته است. برای اینکه تحلیل و برداشت درستی از قیمت میلگرد شاهین داشته باشید با استفاده از نمودارهای این محصول، قیمت میلگرد صنعت بناب را بررسی کردیم.

آشنایی با میلگرد شاهین بناب

قبل از پرداختن به نمودار قیمت میلگرد شاهین بناب، بهتر است با میلگرد شاهین آشنا شویم و موجودی و سایزبندی میلگرد تولیدشده در این کارخانه را بشناسیم. 

فولاد صنعت بناب میلگرد آجدار در نوع A2 و A3 تولید می‌کند. میلگرد A2 شاهین در سایز 8 و 10 و میلگرد A3 شاهین در سایز 12، 14، 16، 18، 20 و 22 تولید می‌شود.

همان طور که می‌بینید سبد میلگرد و سایزبندی این محصول در فولاد شاهین ناقص است؛ اما با وجود ناقص بودن سایزبندی، این میلگرد در بازار آهن به‌ویژه در شمال‌غرب کشور، طرفدار زیادی دارد. در دانشنامۀ زیر میلگرد شاهین را با میلگرد تیکمه داش مقایسه کرده‌ایم، برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از لینک زیر بخوانید.

بخوانید: مقایسه میلگرد شاهین بناب و میلگرد تیکمه داش

قیمت میلگرد شاهین بناب در 7 ماه گذشته (سال 1401)

برای اینکه تحلیل درستی از وضعیت بازار آهن و قیمت مقطع موردنظر داشته باشیم، باید از نمودارهای قیمت استفاده کنیم. در ادامه نمودار قیمت میلگرد شاهین را در هر ماه بررسی خواهیم کرد. این نمودارها برای میلگرد A3 در سایز 16 تهیه شده است.

قبل از آن که به نمودارهای 7 ماه گذشته بپردازیم به نمودار زیر توجه کنید. این نمودار وضعیت قیمت میلگرد شاهین در 6 ماه گذشته را نشان می‌دهد. کاهش قیمت میلگرد از ابتدای سال تا به امروز کاملاً مشخص است.

نمودار قیمت میلگرد شاهین درنیمه اول سال 1401

برویم سراغ تحلیل‌های ماهانه میلگرد شاهین در نیمسال گذشته:

نمودار فرودین‌ماه

نمودار میلگرد فروردین‌ماه را بدون در نظر گرفتن دو هفتۀ اول بررسی می‌کنیم. چون حدوداً 13 روز اول فروردین مصادف با تعطیلات نوروزی بوده و فعالیت و قیمت‌دهی کارخانجات تعطیل یا نیمه تعطیل است. ازاین‌رو در دو هفتۀ اول، قیمت میلگرد شاهین ثابت بود.

با نگاه به نمودار پایین، ثابت بودن قیمت این میلگرد را متوجه خواهید شد. از 15 فروردین به بعد با آغاز به کار تولیدکنندگان فولاد، قیمت‌های روز در وب‌سایت عصرآهن نیز به‌صورت لحظه‌ای ثبت می‌شود. قیمت میلگرد صنعت بناب تا آخر فروردین در کانال 18,200 تومان قرار داشت.

نمودار قیمت میلگرد شاهین در فروردین

نمودار اردیبهشت‌ماه

اگر به نمودار میلگرد اردیبهشت توجه کنید، قیمت میلگرد صنعت بناب افزایش چندان زیادی نداشته است. نوسان این میلگرد در اردیبهشت، ثابت یا تغییرات جزئی داشت؛ یعنی بیشترین قیمت ثبت شده در دومین ماه سال، 18,400 تومان بوده است. در روزهای آخر، قیمت میلگرد (با توجه به نمودار) به سمت کاهشی شدن پیش رفت. 

نمودار قیمت میلگرد شاهین در اردیبهشت

نمودار خردادماه

با ورود به ماه خرداد، کاهش قیمت میلگرد بیشتر شد. در دو هفتۀ اول خردادماه، قیمت میلگرد شاهین وارد کانال 17 هزار تومانی شد؛ اما با شروع هفتۀ سوم، این میلگرد به سمت افزایش قیمت سو گرفت. اگر به نمودار زیر دقت کنید، قیمت این میلگرد به 19 هزار تومان رسیده است؛ اما دوباره در روزهای پایانی کاهش قیمت شروع شد.

تا اینجای کار نوسان موجود در بازار آهن‌آلات طبق سال‌های قبل بود؛ ولی با شروع تابستان رفتار بازار آهن برخلاف انتظارات پیش رفت.

نمودار قیمت میلگرد شاهین در خرداد

نمودار تیرماه

همان طور که گفتیم در تابستان امسال (سال 1401) بازار آهن با نوسانات متفاوت و دور از انتظاری همراه بود. اگر به نمودار تیرماه نگاه کنید، نزول قیمت کاملاً مشخص است. البته لازم به ذکر است نموداری که در زیر مشاهده می‌کنید، نمودار قیمت میلگرد شاهین بناب است؛ اما می‌توان این تغییرات را تمثیلی برای بازار آهن دانست. 

در تیرماه، قیمت میلگرد شاهین از 18 هزار تومان به 17,400 تومان رسید. 

نمودار قیمت میلگرد شاهین در تیر

نمودار مردادماه

مردادماه اوج کاهش قیمت میلگرد در بازار آهن بود. به‌طوری که قیمت میلگرد به پایین‌ترین حد خود در طول این هفت ماه در سال 1401 رسید. با شروع مرداد، قیمت میلگرد کاهش یافت و در هفتۀ دوم به 15,400 تومان رسید. در هفتۀ سوم، افزایش حدود 500 تومانی در قیمت میلگرد صنعت بناب دیده شد؛ اما بلافاصله کاهش قیمت شروع شد. در روزهای آخر مرداد، قیمت میلگرد به 15,200 تومان کاهش یافت.

نمودار قیمت میلگرد شاهین در مرداد

نمودار شهریورماه

رسیدیم به آخرین ماه تابستان. در شهریور، تجربۀ دو ماه قبل تکرار نشد و نوسان قیمت در این ماه معقول‌تر بود. اگر به نمودار زیر نگاه کنید، متوجه نوسان کم خواهید شد. قیمت میلگرد شاهین بناب از ابتدا تا انتهای شهریور از کانال 15 هزار تومانی خارج نشد. کمترین قیمت ثبت شده در شهریور، 15,100 تومان و بیشترین قیمت 15,750 تومان بود.

وضعیت بازار در ماه شهریور به‌نحوی بود که بازار آهن رونق گرفت و خرید و فروش که در مرداد به کمترین حد خود رسیده بود، تا حدودی افزایش پیدا کرد.

نمودار قیمت میلگرد شاهین در شهریور

نمودار مهرماه

نمودار قیمت میلگرد شاهین بناب در مهرماه نیز از کانال 15 هزار تومانی خارج نشد. اگر به شیب نمودار زیر دقت کنید، قیمت میلگرد با شیب ملایم‌تری نوسان داشته است. کمترین قیمت در مهر برای میلگرد صنعت بناب 15,550 و بیشترین قیمت 15,950 است. 

با شروع آبان ماه، قیمت این میلگرد رو به افزایش است. باید ببینیم با گذشت چند هفته از آبان چه اتفاقی در بازار آهن رخ می‌دهد. آیا قیمت به افزایش خود ادامه خواهد داد یا با کاهش نرخ میلگرد، شیب نمودار تغییر خواهد کرد؟ برای پاسخ به این سؤال و اطلاع از نمودار قیمت میلگرد شاهین در ماه‌های بعد به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید.

کافیست به صفحۀ فولاد صنعت بناب مراجعه کنید تا از به‌روزترین قیمت‌ها و جدیدترین نمودار مطلع شوید.

نمودار قیمت میلگرد شاهین در مهر

بخوانید: وضعیت قیمت میلگرد در مهر ماه

سخن آخر

در این مقاله نمودارهای قیمتِ مهم‌ترین محصول کارخانۀ فولاد صنعت بناب یعنی میلگرد را بررسی کردیم. میلگرد بناب در طول این 7 ماه از سال، دچار تغییرات زیادی شده است و قیمت آن از 19 هزار تومان به 15 هزار تومان رسیده است. در نیمۀ اول سال نه‌تنها میلگرد بلکه قیمت آهن کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

وضعیت نابسامان قیمت آهن باعث شد تا خریداران و مصرف‌کنندگان در تصمیم خود برای خرید دچار سردرگمی شوند و نتوانند انتخاب درستی داشته باشند.

برای بررسی قیمت میلگرد و دیگر مقاطع آهنی می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن سر بزنید و جدیدترین قیمت مقاطع آهنی را بررسی کنید.

۰۴۳۰۸
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱