مقایسه میلگرد شاهین بناب و میلگرد تیکمه داش

مقایسه میلگرد شاهین بناب و میلگرد تیکمه داش

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۹ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 6 دقیقه

استفاده از آهن آلات بخصوص میلگرد در صنعت ساخت و ساز جایگاه ویژه‌ای دارد و این مصرف زیاد باعث افزایش روز افزون تقاضا و نیز افزایش تولید می‌شود. بدون وجود میلگرد امکان سازندگی با توجه به حجم مصرفی غیر ممکن خواهد بود.

ایران کارخانه‌های زیادی در زمینه تولید آهن آلات و میلگرد دارد که هر کدام با بهبودکیفیت محصول خروجی، تلاش می‌کنند هم تراز با تولید و استاندارهای جهانی باشند. از جمله برترین تولید کنندگان میلگرد در شمال غرب کشور، فولاد شاهین بناب و فولاد کاوه تیکمه داش می‌باشد که در ادامه میلگرد تولیدی هر دو کارخانه بررسی خواهد شد.

مجتمع فولاد صنعت بناب

تصویر مجتمع فولاد صنعت بناب

مجتمع فولاد بناب فعالیت خود را از سال 1383 در شهرک صنعتی شهر بناب آذربایجان شرقی آغاز کرد. بعد از گذشت چند سال خط تولید نورد گرم میلگرد ساختمانی تاسیس شد که امروز به ظرفیت تولید 450 هزار تن رسیده است. این کارخانه در ابتدا با نام فولاد شاهین بناب فعالیت می‌کرد ولی با تغییر مالکیت آن نام کارخانه به فولاد صنعت بناب تغییر یافت.

با استمرار در افزایش کیفیت و تولید انبود، فولاد شاهین بناب به بهره برداری از شرکت‌های تابعی دیگری در زمینه خط تولید ذوب و ریخته گری دست یافت. واحد ذوب و ریخته گری با نام فولاد صنعت شهریار در زمینه تولید شمش فولادی فعال است. میزان تولید شمش فولاد صنعت بناب، سالانه 150 هزار تن می‌باشد.

این کارخانه در نظر دارد، احداث کارخانه نورد ورق، تولید اکسیژن و گازهای صنعتی، تولید فرو آلیاژ و توسعه خط ریلی را در برنامه کاری آینده خود جای دهد.

فولاد بناب علاوه بر شمش فولادی و میلگرد آجدار ساختمانی، تیرآهن، نبشی و ناودانی نیز تولید می‌کند. استانداردهای تولید این هلدینگ عظیم براساس استاندارد ملی INSO 3132 و دارای گواهینامه  ISO 9001-2008 از شرکت DNV می‌باشد. تامین بخش عمده‌ای از بازار آهن آلات ایران بر عهده فولاد شاهین بناب است. این کارخانه به دلیل موقعیت منطقه‌ای، به راحتی پذیرای صادرات آهن بوده و حمل و نقل سریع‌تری خواهد داشت.

بخوانید: انواع شمش برای تولید میلگرد | مشخصات بهترین شمش‌ها برای ساخت میلگرد

صنایع فولاد کاوه تیکمه داش

تصویر کارخانه فولاد کاوه تیکمه داش

فولاد کاوه تیکمه داش با ظرفیت تولید 300 هزار تن و با مساحت 50 هکتار واقع در شهرک صنعتی فولاد تیکمه داش، نرسیده به میانه، کیلومتر 12 جاده قدیم بستان آباد در سال 1387 تاسیس شد. این کارخانه در زمینه تولید انواع میلگرد جزو محبوب ترین تولید کننده‌ها در بازار آهن آلات است.

این کارخانه با نداشتن هیچ محدودیتی در ارسال محصولات و نزدیک بودن به مرزهای شمال غرب کشور می‌تواند هر سایز میلگردی را با حمل و نقل سریع به کشورهای دیگر صادر کند. میلگرد تیکمه داش محبوبیت زیادی در کشورهای همسایه دارد. تولیدات تیکمه داش بر طبق استاندارد ملی ISIRI 3132 و استاندارد روسی GOST 5781 است.

بخوانید: ساخت میلگرد | آشنایی جامع با فرآیند تولید میلگرد

قیمت میلگرد شاهین بناب و کاوه تیکمه داش

اقتصاد حاکم بر جامعه، نوسانات ارز، تهیه مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا و دیگر عوامل موثر بر بازار، بر قیمت نهایی محصول تاثیر خواهد داشت. حتی میزان صادرات کارخانه بر قیمت میلگرد تاثیر گذار است چرا که صادرات، تهی شدن بازار داخلی و افزایش قیمت را به دنبال دارد.

با توجه به اینکه هر روز با نوسان قیمت در بازار آهن آلات مواجه هستیم، اطلاع از افزایش و کاهش نرخ ممکن است با مشکل روبرو شود. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت و اینستاگرام عصرآهن از قیمت روز میلگرد و آهن آلات تمامی تولیدکنندگان کشور اطلاع داشته باشید و به راحتی قیمت کارخانجات را با هم مقایسه کنید.

بخوانید: با صفر تا صد خرید میلگرد از کارخانه آشنا شوید

سایز میلگرد فولاد کاوه تیکمه داش

تصویر میلگرد کاوه تیکمه داش

مجتمع تیکمه داش در سایز 8 الی 32، میلگرد آجدار و ساده در استاندارد A1، A2، A3 تولید می‌کند. نام تجاری و حک شده روی میلگرد فولاد کاوه تیکمه داش، DFK می‌باشد. وزن میلگرد با توجه به سایز از 4/5 تا 73 کیلوگرم متفاوت است. برای دسترسی به لیست تولیدی فولاد کاوه تیکمه داش و قیمت روز آن کلیک کنید.

سایز میلگرد مجتمع فولاد صنعت بناب

تصویر میلگرد شاهین صنعت بناب

فولاد بناب خط تولید میلگرد خود را با تولید میلگرد آجدار در سایز 8 الی 32 در استاندارد A2 و A3 فعال نگه داشته است. وزن میلگرد با توجه به سایز از 4/7 تا 74 کیلوگرم متفاوت است. نام تجاری و نام حک شده بر روی میلگرد شاهین بناب، BS می‌باشد. برای دسترسی به لیست تولیدی مجتمع فولاد شاهین بناب و قیمت روز آن کلیک کنید.

جالب است بدانید که :

حرف CT حک شده بر روی میلگرد فولادی نشانگر این است که محصول تولیدی با روش ترمکس ساخته شده است.

بخوانید: روش ترمکس برای تولید میلگرد | مشخصات، مزایا و هر آنچه باید بدانید


تشخیص کیفیت میلگرد

تصویر بندیل میلگرد

محصولات مصرفی در اسکلت ساختمان بایستی از کیفیت و سلامت کافی برخوردار باشند، زیرا استفاده از مصالح نامناسب عواقب جبران ناپذیر مالی و جانی به دنبال خواهد داشت. بنابراین مصالح و میلگرد دپو شده در پروژه بایستی قبل از مصرف کامل بررسی شود و در صورت عدم تایید مهندس، گزارش شده و مصالح جایگزین انتخاب گردد. در هنگام خرید و یا بازبینی میلگرد، بایستی چند نکته، مورد بررسی قرار گیرد؛

علامت‌های اختصاری حک شده بر روی میلگرد

روی میلگرد توسط کارخانجات تولیدی علامت‌هایی حک می‌شود که شامل نام تجاری شرکت تولید کننده و دیگر اطلاعات مورد نیاز است. کنار نام تولید کننده حرف C و H نشانگر میلگرد آجدار جناقی، حرف J و L نشانگر میلگرد آجدار مارپیچی و یا حرف S و F نشانگر میلگرد آجدار مرکب می‌باشد.

اگر میلگرد با روش ترمکس تولید شده باشد با حرف T و اگر با هر روشی به غیر از روش ترمکس تولید شود با حرف U علامت گذاری می‌شود. با بررسی این علامت‌ها به اطلاعاتی از قبیل تولیدکننده محصول، روش تولید میلگرد و شکل هندسی میلگرد دست خواهید یافت. فولاد شاهین بناب و فولاد کاوه تیکمه داش با رعایت این علایم محصولات خود را عرضه می‌کنند.

لازم به ذکر است که :

استاندارد A1 صاف و بدون آج است، استاندارد A2 دارای آج مارپیچی و استاندارد A3 دارای آج ضربدری می‌باشد.

بررسی زنگ زدگی میلگرد

میلگرد اگر در مقابل باران و رطوبت قرار گیرد دچار خوردگی و زنگ زدگی می‌شود و کیفیت واقعی خود را از دست می‌دهد. بنابراین در هنگام خرید و نیز دپو کردن در کارگاه، به این مورد باید توجه کرد. در خرید  مستقیم از کارخانه این مشکل وجود نخواهد داشت. همچنین بررسی وزن میلگرد براساس جدول اشتال و نمونه‌های استاندارد، بررسی برگ آنالیز و پلاک شناسایی از جمله مواردی است که به خریدار در تشخیص اصل بودن کالا کمک می‌کند.

عصرآهن با خرید مستقیم از کارخانجات تولید آهن و فولاد، میلگرد با کیفیت و مرغوبی در اختیار خریداران و مشتریان خود قرار می‌دهد. بندیل‌های میلگرد در هر حجمی خریداری شود دارای پلاک شناسایی و هویت محصول خواهد بود.

بخوانید: مقایسه میلگرد امیرکبیر خزر با میلگرد نیشابور

جمع بندی

هر دو کارخانه فولاد شاهین بناب و فولاد کاوه تیکمه داش از تولیدکنندگان معتبر میلگرد در ایران هستند و محصولات هر کدام بر طبق استانداردهای جهانی و روش‌های نوین ساخته و تهیه می‌شوند. در این دانشنامه وزن، سایز، تنوع محصولات و قیمت هر دو کارخانه با هم مقایسه و بررسی شده است.

در وبسایت عصرآهن قیمت میلگرد از تمامی تولید کنندگان بصورت لحظه‌ای بروز رسانی و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با کلیک بر روی کلمه قیمت میلگرد به صفحه اختصاصی آن در وبسایت عصر آهن بروید. در صورت تمایل می‌توانید با مشاورین ما در عصرآهن در خصوص خرید میلگرد با شماره 04133250280 در تماس باشید. مشاورین ما در زمینه خرید آهن و فولاد راهنمای شما خواهند بود.

۶۱۵۴۶
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱