افت بازار آهن آلات در پی رکود میلگرد | زمستان 1401

افت بازار آهن آلات در پی رکود میلگرد | زمستان 1401

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 3 دقیقه

اگر به مدت بیشتر از چند ماه فعالیت اقتصادی در بازار آهن‌آلات (خرید و فروش مقاطع آهنی) کاهش یابد و خرید آهن آلات با افت شدیدی مواجه شود می‌توان گفت «رکود» پای خود را روی گلوی بازار آهن گذاشته و تا توان دارد فشار می‌دهد.

به نمودار زیر نگاه کنید. قیمت میلگرد از آذرماه امسال (سال 1401) وارد کانال افزایشی شده است. با نگاهی کلی به نمودار می‌توان شرایط بازار آهن در ایران را حدس زد؛ اما بیایید افت آهن در پی رکود میلگرد را شفاف‌تر بررسی کنیم.

نمودار قیمت میلگرد آذر امین
نمودار قیمت میلگرد آذر فولاد امین

رکود در بازار آهن ناشی از چیست؟

رکود در بازار آهن ناشی از زنجیره‌ای از عوامل و رویدادها است. این عوامل می‌توانند اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی باشند. مواردی که باعث به‌وجود آمدن مشکلات اقتصادی در بازار آهن شده‌اند در زیر نوشته شده است:

  • اختلال در زنجیرۀ تأمین؛
  • به‌وجود آمدن تورم در بازار؛
  •  افزایش ناگهانی قیمت‌ها در بازار آهن؛
  • افزایش نرخ ارز؛
  • آمدن فصل سرما و کاهش ساخت‌وساز؛
  • گرانی ساخت‌وساز؛
  • کاهش خرید ملک و مسکن.

رکود می‌تواند پس از یک دورۀ تورمی ایجاد شود. زمانی که تورم در صنعتی افزایش می‌یابد، بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهند تا اقتصاد را با هدف کاهش تورم کنترل کنند. با نرخ بهرۀ بالاتر، احتمال افزایش رکود بیشتر است.

این روند ممکن است منجر به اخراج کارکنان در اصناف مربوط به صنعت آهن یا کاهش خرید مصرف‌کننده شود. موارد ذکر شده از جمله اثراتی است که در کندشدن چرخ اقتصاد مشاهده می‌شود.

شرایط فعلی بازار آهن را در نظر بگیرید. افت آهن در پی رکود میلگرد، کاملاً مشهود است. به‌دنبال این رکودِ به‌وجود آمده در صنعت آهن چه اتفاقی می‌افتد؟

طبیعتاً مصرف‌کنندگان و خریداران در مورد شرایط اقتصادی دچار اضطراب و سردرگمی شده و از خرید و پرداخت هزینه خودداری می‌کنند. 

با تشدید رکود اقتصادی، کارخانجات فولاد مجبور به کاهش تولید و محدود کردن ضرر و زیان می‌شوند، چراکه دوران رکود باعث افزایش نرخ بیکاری و کاهش تولید می‌شود. باید ببینیم رکود بازار میلگرد و مقاطع آهنی تا کی ادامه خواهد داشت.

بخوانید: حال و هوای بازار مسکن تحت تأثیر قیمت آهن

آیا رکود میلگرد در ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌شود؟

با توجه به چندین شاخص در بازار و بررسی نمودار قیمت میلگرد، به نظر می‌رسد بازار تا اوایل سال جدید با رکود همراه باشد؛ البته چشم‌انداز دقیقی نمی‌توان برای این موضوع بیان کرد. با این حال، ما معتقدیم که می‌توان از رکود جلوگیری کرد.

با در نظر گرفتن شرایطی که در بازار آهن به‌وجود آمده است، کاهش قیمت میلگرد در روزهای اینده بعید به نظر می‌رسد؛ اما باز هم باید منتظر ماند تا دید شرایط پیش آمده در جامعه و صنایع درگیر با آهن چگونه خواهند بود.

افت و خیز قیمت میلگرد در هفتۀ گذشته

قیمت میلگرد هفتۀ ناآرامی داشت و از ابتدا تا انتهای هفته با افزایش همراه بود. برخی کارشناسان محرک‌های قیمت آهن را در سومین هفتۀ بهمن‌ماه به سه عامل زیر ربط داده‌اند:

  1. عرضه و تولید محدود آهن اسفنجی در بازار؛
  2. ادامه‌دار بودن افزایش نرخ ارز؛
  3. افزایش قیمت شمش ایران در بازار صادراتی.

با گرم‌تر شدن هوا هم صنعت عمران و سازندگی جان دوباره می‌گیرد و هم چرخ تولید کارخانجات که به دلیل قطعی گاز، غیر فعال شده بود، به کار می‌افتد. امیدواریم اثرات افت آهن در پی رکود میلگرد هرچه زودتر باروبندیل خود را ببندد.

بخوانید: قطع تولید در کارخانجات فولاد با قطعی گاز

رکود واقعی در راه است یا از قبل شروع شده؟ در ماه‌های آینده شرایط بازار میلگرد و مقاطع آهنی بهبود می‌یابد یا نه؟ می‌توان به آیندۀ بازار آهن و میلگرد امید داشت؟ 

این‌ها از جمله سؤالاتی هستند که پاسخ قطعی ندارند. شما هم می‌توانید پیش‌بینی و نظرات خود را از قسمت «ارسال دیدگاه» با ما به اشتراک بگذارید.

۱۵۱۶
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱