میلگرد ترانس چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگرد ترانس چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۶ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه

این دانشنامه جهت آشنایی شما کاربران با میلگرد ترانس تهیه شده است. میلگرد تنها به نوع آجدار آن منتهی نمی‌شود بلکه انواع گوناگونی دارد که در کاربری به غیر از ساخت و ساز استفاده می‌شود. در ادامه یکی از این موارد را به طور کامل معرفی خواهیم کرد.

میلگرد ترانس چیست؟

این نوع میلگرد از نظر شکل ظاهری با میلگردهای آجدار تفاوت دارد. البته تنها وجه تمایز این میلگرد با سایر میلگردها در شکل ظاهری آن نیست بلکه در ترکیبات شیمیایی و خصوصیات مکانیکی نیز با هم متفاوت‌اند.

اصلی‌ترین مشخصه میلگرد ترانس، صاف و صیقلی بودن سطح آن است. همچنین ترکیبات شیمیایی تشکیل‌دهنده این مقطع در مقایسه با میلگردهای ساختمانی متفاوت است. تفاوت در ترکیب شیمیایی سازنده این مقاطع باعث ایجاد ویژگی و رفتارهایی متفاوتی با دیگر میلگردها می‌شود.

 به عنوان مثال بر اساس ترکیبات شیمیایی تشکیل‌دهنده میلگرد ترانسمیسیون، مقاومت کششی آن بسیار زیاد است یا دیگر خصوصیات که در اثر همین ساختار شیمیایی به وجود می‌آید. آلیاژهای تشکیل‌دهنده این مقطع با آلیاژ سایر مقاطع فولادی یکسان نیست.

این مقطع فولادی در 7 نوع متفاوت تولید و عرضه می‌شود که هر کدام دارای سایز و ابعاد مختلفی است. در ادامه به معرفی هر یک از این مقاطع خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است قطر این میلگرد در اندازه 10 تا 60 میلی‌متر تولید می‌شود همچنین دارای طول استاندارد 3 الی 6 متری است. اما در صورت نیاز برای مصارف خاص، امکا سفارش تولید در طول‌ها بیشتر یا کمتر از اندازه استاندارد نیز وجود دارد.

تفاوت میلگرد ترانس با میلگرد ساده

میلگرد ساده انواع مختلفی دارد که یکی از انواع آن میلگرد ترانس است. منظور از میلگرد ساده میلگردی است که در دسته‌بندی میلگردهای آجدار قرار نمی‌گیرد. این نوع میلگرد به دلیل عدم چسبندگی مناسب با بتن در ساختمان‌سازی به کار نمی‌رود.

چون سطح این میلگرد صاف است با بتن پیوستگی مناسبی نخواهد داشت و به همین دلیل نتیجه مناسب را در ساختمان ارائه نخواهد داد.

میلگرد ترانس نیز همانند میلگرد ساده سطح صاف و بدون آج دارد اما از نظر مقاومت کششی، استحکام میلگرد ترانس بیشتر از میلگرد ساده است. همچنین مقطع ترانسیمسون (میلگرد ترانسی که به صورت کششی یا روغنی تولید شده باشد) در انواع گوناگونی تولید می‌شود بنابراین ممکن است از نظر ابعاد مقطع نیز با هم تفاوت داشته باشند.

برای ساخت میلگرد ساده، شمش فولادی را با جک هیدرولیک در دمای 1100 درجه سانتی‌گراد برای نورد آماده می‌کنند. انواع ترانس نیز به کمک نورد گرم ساخته می‌شود.

بخوانید: معرفی انواع میلگرد | آشنایی با کاربرد هر کدام در سازه

انواع میلگرد ترانس

میلگرد ترانس دارای تنوع گوناگونی است و هر کدام از آنها در کاربری مربوط به خود استفاده می‌شود. میزان مقاومت این محصول به اندازه‌ای است که هیچ‌گونه ترک یا شکستگی در سطح آن دیده نمی‌شود.

  • ترانس تک پولیش
  • ترانس دو پولیش
  • ترانس بلبرینگ خور
  • ترانس چهارپهلو
  • ترانس کششی یا روغنی
  • ترانس شش پر
  • مفتول

میلگرد ترانس تک پولیش

میلگرد ترانس تک پولیش دارای سطح صاف است که یک بار پولیش شده است. منظور از پولیش‌کاری سطح، عملیاتی است که برای صاف و براق کردن سطح مقاطع فولادی استفاده می‌شود. این نوع میلگرد بیشتر در ساخت سیلندرهای هیدرولیکی، پمپ آب و نفت کاربرد دارد.

تصویر میلگرد ترانس تک پولیش

میلگرد ترانس دو پولیش

پولیش‌کاری این میلگرد بهتر از میلگرد تک پولیش است ازاین‌رو براقی و درخشش بیشتری دارد. این میلگرد در مصارف تزئینی نیز ممکن است استفاده شود. کاربرد این مقطع در صنعت خودروسازی و سازه‌های معماری بیشتر است.

تصویر میلگرد ترانس دو پولیش

ترانس بلبرینگ خور

این نوع نسبت به انواع دیگر قیمت مناسب‌تری دارد. ضمن قیمت مناسب از کیفیت و مقاومت قابل قبولی نیز برخوردار است و همین دو عامل برای انتخاب و خرید آن کافیست. این مقطع باید ذوبی دقیق و خالص داشته باشد.

ترانس چهارپهلو

ترانس چهارپهلو دارای مقطع مربعی است و سایز اضلاع مختلفی می‌تواند داشته باشد. بیشترین سازهای تولید نوع چهار پهلو در سایز 2×2 الی 90×90 است. از این محصول در ساخت در، پنجره و نرده استفاده می‌شود.

قابلیت مصرف تزئینی این میلگرد نسبت به دیگر ترانس‌ها بیشتر است.

ترانس کششی یا روغنی

ترانس کششی یا روغنی توسط دستگاه سنگ پرداخت می‌شود. انواع ضخامت این محصول از 3 الی 100 میلی‌متر است. به این میلگرد، سنگ خورده نیز گفته می‌شود. تنها تفاوت این میلگرد با ترانس بلبرینگ خور در قابلیت برای بلبرینگ شدن مقطع است.

تصویر میلگرد ترانس کششی یا روغنی

ترانس شش پر

مقطع این نوع ترانس، شش ضلعی است و مانند میلگرد چهار پهلو در سایزهای مختلف تولید می‌شود. لازم است بدانید این ترانس از فولاد ST37 ساخته شده است. برای آشنایی بیشتر با فولاد ST37  به لینک زیر مراجعه کنید.

تصویر میلگرد ترانس شش پر

بخوانید: فولاد st37 و st52 | خصوصیات مکانیکی و دلایل پرکاربرد بودن آنها

ترانس مفتول

این نوع میلگرد ترانس نسبت به بقیه ضخامت کمتری دارد و از آن سیم مفتول، فنر و دیگر لوازم کاربردی ساخته می‌شود. انعطاف‌پذیری از ویژگی‌های بارز این میلگرد است. کربن این مقطع بسیار کمتر از دیگر مقاطع می‌باشد و علاوه‌بر آن شامل آلومینیوم و بور است.

تمام مقاطع نام‌برده قابلیت ماشین‌کاری مناسبی دارند و توسط دستگاه، پولیش‌کاری شده و یا سنگ کاری می‌شوند. بر اساس خصوصیات ساختاری، این مقاطع به مدت طولانی می‌توانند زیر دستگاه قرار بگیرند و بدون آسیب‌دیدگی و ترک‌خوردگی پرداخته شوند.

وزن میلگرد ترانس با توجه به طول و سطح مقطع آن متغیر است برای هر نوع استانداردی تعیین شده است که باید بر طبق آن تولید شود.

کاربرد میلگرد ترانس

همان طور که در متن بالا گفته شد، این میلگرد کاربردهای متفاوتی دارد. به دلیل سطح صاف و براقی که دارد در مصارف تزئینی و معماری استفاده می‌شود و به دلیل مقاومت بالا در برابر کشش، در ساخت تجهیزات و دستگاه‌ها کاربرد دارد.

  • پمپ آب و نفت
  • بلبرینگ‌سازی
  • ساخت قطعات خودرو
  • سیلندرهای هیدرولیکی
  • مصارف تزئینی و معماری
  • ماشین‌آلات صنعتی

بخوانید: میلگرد صنعتی چیست | هر چیزی که باید درباره آن بدانید!

جمع‌بندی

میلگرد ترانس با ظاهری متفاوت از دیگر میلگردها تولید می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. سطح صاف و براق این میلگرد موجب شده تا در مصارف تزئینی کاربرد زیادی داشته باشد.

دسترسی به این میلگرد در بازار آهن ایران به راحتی خرید میلگرد آجدار نیست و تولیدکنندگان محدودی این میلگرد را تولید و عرضه می‌کنند.

برای بررسی قیمت میلگرد می‌توانید روزانه به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید و اگر قصد خرید انواع میلگرد آجدار داشتید با کارشناسان مجموعه ا طریق شماره 0414180 در تماس باشید.

۲۷۷۷۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱