تیرآهن ذوبی چیست؟ | معرفی کامل این مقطع

تیرآهن ذوبی چیست؟ | معرفی کامل این مقطع

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 7 دقیقه

اگر با بازار آهن‌آلات سروکار دارید، مصرف‌کننده، فروشنده یا تولید‌کنندۀ مقاطع آهنی هستید به احتمال زیاد اسم «تیرآهن ذوبی» را شنیده‌اید.

با این حال بیشتر افراد در هنگام خرید تیرآهن یا بررسی انواع مقاطع، سوالی که دارند این است: تیرآهن ذوبی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ این مقطع چه تفاوتی با دیگر تیرآهن‌های بازار آهن دارد؟

در این مقاله قصد داریم همه اطلاعات مربوط به تیرآهن ذوب آهن اصفهان را مطرح کنیم!

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقاله را تا انتها بخوانید.

تیرآهن ذوبی چیست؟

تیرآهن ذوبی همان تیرآهن تولید شده در کارخانۀ ذوب‌آهن اصفهان است. به‌عبارت دیگر تیرآهن ذوب آهن اصفهان در بازار آهن تیرآهن ذوبی نامیده می‌شود.

تیرآهن ذوبی در انواع مختلفِ تیرآهن بال پهن موازی (IPB)، تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE) و تیرآهن بال باریک شیبدار (IPN) تولید می‌شود.

خط تولید تیرآهن در کارخانه ذوب آهن اصفهان

بد نیست در ابتدای مقاله با خط تولید تیرآهن ذوبی اصفهان آشنا شویم. برای تولید تیرآهن، سنگ آهن استخراج شده از معادن آهن را به‌همراه مواد افزودنی از مرحله آگلومراسیون عبور می‌دهند.

مرحله آگلومراسیون بخش بزرگی از فرایند تولید است که در آن مواد اولیه، ذخیره‌سازی شده یا به مراحل مختلف، برای تولید انواع مقاطع ارسال می‌شوند.

تولید آگلومره در مرحله آگلومراسیون تحت رعایت اصول فنی انجام می‌شود. در این بخش مواد اولیه با کیفیت بالا، همگن‌سازی می‌شوند و برای مصرف به واحدهای مختلف توسط واگن یا کامیون منتقل می‌شوند.

سپس آگلومره، سنگ آهن و کک به کوره بلند اضافه شده و حرارت داده می‌شوند. مرحله بعدی در تولید تیرآهن ذوبی، ارسال مواد کوره بلند به کنوِرتور است؛ در این مرحله از تولیدِ تیرآهن ذوبی، مواد تولید شده در کوره بلند به‌همراه آهن قراضه، فروآلیاژها و اکسیژن به کوره پاتیل ارسال می‌شوند.

در نهایت فولاد مذاب تهیه شده از این مراحل به شمش فولادی تبدیل شده و در مرحلۀ نورد به کمک غلتک‌کاری، انواع تیرآهن ذوبی تولید می‌شود.

برای اینکه با خط تولید تیرآهن در کارخانه ذوب آهن اصفهان، بهتر آشنا شوید، اینفوگرافیک زیر را آماده کرده و ترتیب مراحل را طبق مراحل تولید تیرآهن ذوبی قرار داده‌ایم.

‌‍

تمام مراحل گفته شده در متن بالا در زیر به تصویر کشیده شده است:

اینفوگرافیک مراحل تولید تیرآهن ذوبی
اینفوگرافیک مراحل تولید تیرآهن ذوبی

انواع تیرآهن ذوبی

ذوب آهن اصفهان انواع مقاطع فولادی را تولید و عرضه می‌کند. یکی از محصولات این کارخانه که در بازار آهن ایران طرفدار زیادی دارد؛ تیرآهن است. همان طور که قبلاً هم اشاره کردیم، تیرآهن ذوبی در سه نوع تیرآهن IPE، IPB و IPN ساخته می‌شود.

  • تیرآهن IPN یا تیرآهن بال باریک شیبدار.

سه محصول نام برده جزو محصولات تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان است. در حال حاضر این کارخانه فقط تیرآهن IPE تولید می‌کند. تیرآهن IPE در ایران مصرف زیادی دارد به همین علت کارخانه ذوب آهن اصفهان انواع تیرآهن IPE را در سایزهای 12، 14، 16، 18، 20 و 22 به تولید می‌رساند.

تیرآهن IPE اصفهان در دو نوع نیمه سبک و سنگین به تولید می‌رسد که هر کدام از این تیرآهن‌ها در کاربری مخصوص خود به کار برده می‌شوند.

در مجتمع ذوب آهن اصفهان برای تولید تیرآهن ذوبی از فولاد 37 (S235JR)، فولاد 44 (S275JR) و فولاد 52 (S355JR) استفاده می‌شود.

وزن تیرآهن اصفهان

همان طور که می‌دانید تمام مقاطع فولادی باید بر اساس استاندارد تولید شوند. مقادیر استاندارد برحسب استانداردهای اروپایی و ایرانی ساخته‌شده و به بازار عرضه می‌شوند. تیرآهن ذوبی نیز به دلیل اینکه جزو مقاطع با کیفیت بازار آهن ایران است طبق این استانداردها به تولید می‌رسد.

انواع استانداردها وگواهینامه‌های ذوب آهن اصفهان به ترتیب زیر است:

  • گواهینامه مصرف محصولات ذوب آهن در آلمان از شركت TUV آلمان؛
  • CARES- Product Conformity Certification؛
  • تایید كیفیت از شركت BID اسپانیا؛
  • Certificate of CE conformity of Factory Production Control؛
  • استاندارد OHSAS 18001؛
  • ISO 9001، ISO 10015 ، ISO14001؛
  • پروانه کاربرد علامت استاندارد برای تیرآهن بال نیم پهن موازی.

وزن تیرآهن اصفهان به وزن جدول اشتال بسیار نزدیک است و جزو سنگین وزن‌ترین تیرآهن‌های بازار است. برای بررسی وزن تیرآهن ذوبی به جدول زیر مراجعه کنید.

جدول وزن تیرآهن اصفهان
جدول وزن تیرآهن اصفهان

نمودار قیمت تیرآهن ذوبی

نمودار زیر مربوط به قیمت تیرآهن اصفهان در سه ماه گذشته (سال 1401) است. قیمت آهن و انواع مقاطع تولید شده از آهن وابسته به دلایلی هستند که موجب افزایش و کاهش قیمت آن‌ها می‌شود. همچنین تعیین نرخ قیمت تیرآهن نیز با توجه به برخی مسائل انجام می‌شود.

ذوب آهن اصفهان ارگان دولتی بوده و محصولات خود را در بورس کالا قیمت‌گذاری می‌کند؛ به این معنی که تیرآهن ذوبی تنها از بورس کالا قابل خرید است و فروشندگان مختلف قیمت این تیرآهن را با توجه به آنچه در بورس کالا قیمت‌گذاری شده است ابلاغ می‌کنند.

شاید با شنیدن اینکه تیرآهن ذوب آهن اصفهان تنها از بورس کالا قابل خرید است این سوال به ذهنتان بیاید که چگونه می‌توان تیرآهن ذوبی خرید؟

برای خرید تیرآهن ذوبی پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله نحوه خرید از ذوب آهن اصفهان را مطالعه کرده سپس با رعایت موارد گفته شده اقدام به خرید کنید.

نمودار تیرآهن اصفهان در سال 1401
نمودار قیمت تیرآهن ذوبی در سال 1401

شما با مراجعه به وب‌سایت عصرآهن می‌توانید از به‌روزترین قیمت تیرآهن اصفهان مطلع شوید و نمودار قیمتی آن را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی کنید.

تفاوت تیرآهن ذوبی با دیگر تیرآهن‌ها

  • هر شاخه تیرآهن ذوب آهن اصفهان به طول 12 متر است؛
  • روی جان تمامی تیرآهن‌های ذوبی نام اختصاری ذوب آهن اصفهان (ESCO) نوشته شده است؛
  • وزن بندیل‌های تیرآهن ذوبی 4/5 الی 5 تن است و با توجه به سایز تیرآهن، تعداد شاخه‌های بندیل کم و زیاد می‌شود؛
  • تیرآهن ذوبی در مقایسه با دیگر تیرآهن‌های بازار آهن ایران، سنگین‌تر است؛
  • هر تریلی کارخانه ذوب آهن با بارگیری 23 تن تیرآهن ذوبی، برای ارسال آماده می‌شود؛
  • بیشترین درصد تأیید کیفیت را از مصرف‌کنندگان و خریداران دریافت کرده است؛
  • این تیرآهن تنها از طریق بورس کالا خرید و فروش می‌شود در حالی که بسیاری از تیرآهن‌های تولیدکنندگان دیگر را مستقیماً از خود کارخانه می‌توان خرید؛
  • در تولید این تیرآهن، مواد اولیه با کیفیتی استفاده می‌شود؛
  • در تولید این محصول از تجهیزات مدرن و پیشرفته استفاده می‌شود؛
  • محصولات تولیدشده در ذوب آهن اصفهان استحکام، دوام و کیفیت بالایی دارد.

بخوانید: مقایسه تیرآهن‌های فولادی | تیرآهن ذوب آهن اصفهان و فولاد ناب تبریز

نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان

برای تشخیص تیرآهن اصفهان از دیگر تیرآهن‌ها، کافی است موارد زیر را بررسی کنید:

اصلی‌ترین گزینه برای تشخیص تیرآهن ذوبی، علامت اختصاری آن است. نام اختصاری این تیرآهن ESCO است و روی تمام شاخه‌ها حک می‌شود.

وزن‌کردن تیرآهن و بندیل نیز می‌تواند در تشخیص این نوع مقطع کمک کند. چراکه وزن هر تیرآهن و بندیل تیرآهن اصفهان از دیگر تولیدکنندگان بیشتر است.

با بررسی پلاک روی بندیل نیز می‌توان از نام تولیدکننده مطلع شد؛ ولی ممکن است پلاک آسیب دیده باشد. بهترین روش همان روش اولی است که گفته شد.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی تیرآهن ذوبی پرداختیم. با اینکه این تیرآهن طرفدار زیادی دارد و تمام مصرف‌کنندگان و خریداران با آن آشنا هستند؛ اما سؤالات زیادی راجع‌به ویژگی و وجه تمایز این مقطع با دیگر تیرآهن‌های موجود در بازار وجود دارد.

ازاین‌رو مقاله تیرآهن ذوبی چیست را آماده کردیم و تمامی سوالات خریداران را پاسخ دادیم اگر سوال یا موضوعی مانده حتما در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

علامت اختصاری تیرآهن ذوبی چیست؟

علامت اختصاری و نام تجاری تیرآهن ذوب آهن اصفهان، ESCO است که روی هر شاخه تیرآهن و دیگر مقاطع تولیدی این کارخانه حک می‌شود.

ویژگی‌های تیرآهن ذوبی چیست؟

وزن تیرآهن اصفهان در مقایسه با دیگر تیرآهن‌های موجود در بازار سنگین‌تر است. به دلیل استفاده از استانداردهای بین‌المللی و تجهیزات پیشرفته در تولید تیرآهن اصفهان، این تیرآهن از کیفیت و استحکام بالایی برخوردار است.

وزن تیرآهن 14 اصفهان چقدر است؟

وزن تقریبی تیرآهن 14 اصفهان 155 کیلوگرم است همچنین وزن تیرآهن 16 اصفهان 190 کیلوگرم و وزن تیرآهن 20 اصفهان 269 کیلوگرم است.

۱۲۸۹۴
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱