انواع تیرآهن ساختمانی: مشخصات و کاربردها

انواع تیرآهن ساختمانی: مشخصات و کاربردها

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ایران بستر مناسبی برای تولیدکنندگان فولاد است. بیش از 50 کارخانه در زمینه تولید فولاد و مقاطع آهنی فعالیت دارند. تیرآهن بیشتر براساس نوع تولیدکننده، نوع استاندارد و سایز تقسیم‌بندی می‌شود. برای آشنایی با انواع تیرآهن ساختمانی موجود در بازار ایران با ما همراه باشید.

انواع تیرآهن ساختمان

جدا از انواع تیرآهن موجود در بازار ایران به طور کلی تیرآهن در انواع زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • IPE: دارای شکل ظاهری شبیه به I انگلیسی است. این تیرآهن براساس استاندارد اروپایی تولید می‌شود و اندازه بال نسبت به جان کوچکتر است.
  • IPB یا تیرآهن هاش: این تیرآهن دارای بال و عرض یکسانی است و در شکل و ساختار با تیرآهن معمولی یا IPE متفاوت است. تیرآهن هاش در دو نوع HEB و HEA تولید می‌شود. دارای بال پهن است.
  • INP: در دسته تیرآهن‌های I شکل قرار دارد. تفاوت تیرآهن IPE و INP در شکل هندسی آن‌ها است.
  • CNP: این تیرآهن به تیرآهن لانه زنبوری معروف است. در بدنه این مقطع برشکاری‌هایی برای کاهش وزن ایجاد شده است. برای تهیه تیرآهن لانه زنبوری از تیرآهن IPE سایز 16 و 18 استفاده می‌کنند. برش‌هایی به شکل شش ضلعی روی آن ایجاد می‌کنند سپس جهت تقویت تیر از تسمه استفاده می‌شود.

با توجه به دسته‌بندی که در بالا گفته شد، پر فروش‌ترین تیرآهن در بازار آهن ایران 3 نوع IPE، هاش و لانه زنبوری است.

هر کدام از این تیرها خصوصیات فیزیکی، وزن، نحوه تولید و کاربرد متفاوتی دارد که براساس صلاح دید مهندسی انتخاب و استفاده می‌شود. تیرآهن یکی از بهترین مقاطع فولادی برای ساخت سازه‌ است.

انواع سایز تیرآهن ساختمانی

عموماً سایز انواع تیرآهن در سایزهای 10 تا 60 شامل تیرآهن سبک و سنگین است که در شاخه‌های 12 متری بریده شده و به بازار عرضه می‌شود.

تیرآهن ذوب آهن اصفهان سایزبندی کامل‌تری نسبت به دیگر تولیدکنندگان دارد که شامل تیرآهن IPE در سایزهای 12، 14، 16، 18، 20، 22، 24، 27 و 30 است.

لازم به ذکر است با بزرگ‌تر شدن سایز وزن آن نیز بیشتر می‌شود.

تصویر تیرآهن IPE

بخوانید: راهنمای خرید تیرآهن | معرفی روشی مناسب برای خرید غیرحضوری آهن آلات

از پارامترهای مهم انواع تیرآهن ساختمانی که در خرید و کاربرد آن در سازه تا قیمت آن تاثیرگذار است، وزن تیرآهن است. براساس وزن، میزان تحمل بار تیر مشخص می‌گردد. برای محاسبه وزن تیرآهن می‌توانید وزنی که از جدول اشتال استخراج کرده‌اید را در طول ضرب کنید و وزن کل را به دست بیاورید.

لازم به ذکر است :

در حال حاضر تیرآهن هاش در ایران تولید ندارد و یا در حجم کم تولید می‌شود. بیشتر تیرآهن هاش موجود در بازار آهن ایران مقاطع وارداتی می‌باشد که به تیرآهن ترک معروف بوده و از ترکیه خریداری می‌شود. جهت خرید تیرآهن ترک و اطلاع از قیمت آن از طریق شماره 04133250280 با مجموعه عصر آهن در ارتباط باشید.

معتبرترین تولیدکنندگان تیرآهن ایران

تصویر تولیدکنندگان انواع تیرآهن

یکی از بارزترین ویژگی‌های تیرآهن، تولیدکننده آن است که به تشخیص کیفیت مقطع کمک می‌کند. تمامی تولیدکنندگان فولاد در تلاش هستند تا محصول باکیفیت و مرغوبی ارائه دهند.

برای دسترسی به لیست تولیدکنندگان تیرآهن و بررسی قیمت و جدول سایزبندی آن‌ها روی لینک کلیک کنید.

بعد از کارخانه ذوب آهن اصفهان که اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در کشور است کارخانجات زیر در تولید انواع تیرآهن ساختمانی فعال هستند:

دقت شود که ساخت تیرآهن لانه زنبوری بعد از مرحله تولید انجام می‌شود و اکثراً توسط کارگاه‌های برشکاری و جوشکاری اجرا می‌گردد. به همین علت در لیست تولیدکنندگان تیرآهن CNP، نام تولیدکننده خاصی نوشته نمی‌شود.

برای اطلاع از قیمت تیرآهن 16 ذوب آهن اصفهان روی لینک کلیک کنید.

جدول استاندارد انواع تیرآهن

هر محصول فولادی تولید شده دارای استانداردهایی است که منبع تشخیص کیفیت و اصل بودن آن است. تیرآهن نیز از این موضوع مستثنا نبوده و بر طبق استانداردهای ایرانی و جهانی تولید می‌گردد.

سازمان استاندارد ملی ایران با در نظر گرفتن کیفیت محصولات و استحکام نهایی تیرآهن، طبق آخرین متدهای دنیا 6 فایل استاندارد برای انواع تیرآهن ساختمانی تهیه کرده است. تمامی این موارد در جدول استاندارد تیرآهن به طور کامل آورده شده است در زیر می‌توانید بررسی کنید:

جدول انواع استاندارد تیرآهن
جدول انواع استاندارد تیرآهن

علاوه بر استاندارد داخلی، تیرآهن INP طبق استاندارد چین و روسیه و تیرآهن IPE براساس استانداردهای اروپایی تولید می‌گردد.

خصوصیات فیزیکی، فنی، طول، وزن و سایز این مقاطع با استفاده از این استانداردها تعیین می‌شود. البته نوع استاندارد با توجه به تولیدکننده ممکن است متفاوت باشد.

قیمت انواع تیرآهن ساختمانی

قیمت انواع تیرآهن براساس وزن و سایزبندی مختلف، متفاوت است. باید خاطر نشان کرد که کیفیت مقاطع آهنی هم بسیار مهم است و هم در قیمت تاثیر گذار است.

همچنین عواملی مثل برند تولیدی، حمل و نقل و محل بارگیری ممکن است قیمت نهایی انواع تیرآهن را افزایش دهد.

قیمت انواع مقاطع بنا بر دلایل گفته شده توسط تولیدکننده تعیین می‌شود. این قیمت‌ها روزانه در حال تغییر و نوسان است برای بررسی لحظه‌ای قیمت تیرآهن و انواع مقاطع آهنی به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید.

خرید انواع تیرآهن از عصر آهن

امروزه با گسترش شبکه جهانی وب به‌راحتی می‌توان با استفاده از فروشگاه‌ها و مراجع اینترنتی تمامی نیازهای لازم را با سرعت و امنیت زیاد انجام داد.

عصر آهن با همکاری با تمامی تولیدکنندگان صنعت آهن و فولاد تلاش می‌کند تا بستری امن و سریع در اختیار مخاطبان قرار دهد و با پشتیبانی و مشاوره رایگان در زمینه مربوطه به خریدار کمک کند تا تجربه خرید بهتری داشته باشد.‌

شما نیز دانش و تجربۀ خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. برای اطلاع و خرید انواع تیرآهن ساختمانی به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کرده و در صورت نیاز به مشاوره رایگان در خصوص خرید تیرآهن و تولیدکنندگان آن می‌توانید با شماره 04133250280 با ما در ارتباط باشید، تیم پشتیبانی عصرآهن پاسخ‌گوی سؤالات شما است.

۱۲۸۱۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱